Hörvalls buss kör lokaltrafiken i Kiruna på uppdrag av kommunen.
Kommunen hade kallat till mötet, som var obligatoriskt för de 14 chaufförer som kör lokaltrafiken, samt trafikledningen.
Bakgrunden är bland annat en händelse på en stadsbuss i mitten av november. Enligt uppgift hade en person då tryckt på stoppknappen av misstag, men sa sedan att han inte skulle hoppa av där. Chauffören hade då stängt av bussen och vägrat köra vidare innan mannen gått av.
Magdalena Wäppling, trafikingenjör på Kiruna kommun:
– Det var den händelsen som fick oss att besluta oss för att prata med alla och tydliggöra för personalen vilka värdegrunder kommunen har.
Respekt, ansvar och alla människors lika värde togs upp.
– Våra busschaufförer är vårt ansikte utåt gentemot resenärerna. Som anställd av en entreprenör som Kiruna kommun köper en tjänst av, så är det kommunens värdegrund som man ska förhålla sig till. Vi ska erbjuda en god service och alla ska behandlas på samma sätt. Det var vi jättetydliga med.
Avtalet för lokaltrafiken förnyades i somras. Magdalena Wäppling säger att man hade en bra dialog på söndagens möte.
– Vi pratade vad som hänt den sista tiden och hur vi ska kunna vända den dåliga stämpel som lokaltrafiken i Kiruna har idag - hur kan vi få dagens ros istället för ris.
För ett år sedan togs en busschaufför ur trafik. Personen hade avvisat personer från lokaltrafikens bussar och inte stannat för att plocka upp vid alla busshållplatser.
Hur ser förtroendet ut för Hörvalls?
– Vi har ett förtroende. Nu med nya avtalet som har starkare kravspecifikationer så försöker vi börja på ny kula. Nu vet alla vad som gäller och vi ska försöka ha årliga möten med all personal. Men kommer inte en förändring, så får vi ta tag i det då, säger Magdalena Wäppling.
Petter Hörvall, VD för Hörvalls buss, säger också han att mötet var positivt.
– Det är bra att vi har det här mötet med chaufförerna och kommunen och oss, vi hade en bra kommunikation.
Enligt Petter Hörvall var det också positiva tongångar bland chaufförerna.
Uppgifter har kommit till NSD om bussar som kör förbi barn som väntar på bussen till skolan och om otrevliga chaufförer. Ett barn ska ha glömt sitt busskort och bett om att få åka med ändå, men fick inte detta för chauffören.
Uppgifterna som kommit till NSD har också nått Petter Hörvall, som säger att de inte tar så mycket hänsyn till dem då det är tredjehandsuppgifter.
Men även om det är tredjehandsuppgifter, tar Hörvalls till sig av det som sägs?
– Självklart tar vi till oss det och gör internutredning, men det är svårt när det inte är förstahandsuppgifter, säger Petter Hörvall.