Redan i tisdags kopplades trafiken på efter den 18 kilometer långa järnvägen. Den har ersatt dagens sträckning genom Kiruna som snart berörs av deformationerna från gruvbrytningen.
I dag sker den högtidliga invigningen med politiker och näringslivshöjdare som infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och LKAB:s vd Lars-Eric Aaro.
En halv miljard billigare
Det är förvisso en stor satsning.
Tre miljarder av LKAB:s pengar var budgeterade för den nya järnvägen, men slutnotan landar på "endast" 2,5 miljarder kronor.
- Vi ser när vi har kommit så här långt att det blir billigare än beräknat. Arbetet har flutit på och vi har kunnat stryka många av riskerna, säger Jan Lundgren, ansvarig vid LKAB:s projektavdelning.
Planeringen för den nya järnvägen startade redan 2004 och själva bygget kom i gång för ganska precis tre år sedan. Redan i ett tidigt skede beräknades trafiken komma i gång 2012.
Trafikverket och LKAB har med andra ord hållit tidtabellen.
Vad är det då resenärerna möts av när de närmar sig Kiruna. Ja, det är en helt annan vy jämfört med tidigare.
Mer intressant och spännande, skulle någon säga. Tämligen grått och trist, tycker säkert någon annan.
Björn Töyrä, projektledare vid Trafikverket, hör till den första kategorin.
- På vissa avsnitt kommer man ganska högt upp i terrängen och ser mycket av fjällvärlden. Sedan blir det kanske inte så mycket till utsikt, man märker att man kommer in i ett industriområde.
Han påpekar att det blir finare till vintern när det gråa byts ut mot skinande vitt.
- Och vi har ju vinter åtta månader om året.
Inblick bakom berget
Mikael Westerlund, planeringschef för samhällsomvandlin-gen vid LKAB, säger att man har
vidtagit en del förskönande åtgärder i området inför trafikstarten.
Nu får resenärerna också en inblick i den febrila verksamheten som bakom gruvberget, något som till stor del har pågått i det fördolda.
- Det är trevligt att kunna visa upp mer av den här sidan av LKAB. Det ger kanske en ökad förståelse av omfattningen på våra satsningar, säger han.
I järnvägssatsningen ingår också en rundslinga runt sjön Luossavaara för malmtågen. Det halverar terminaltiden från tre timmar till 1,5 timmar och ökar kapaciteten från tio tåg till 14 tåg på sträckan Kiruna-Narvik.
- Ett tåg kommer hädanefter att klara två vändor till Narvik per dygn. Det kommer att behövas när vi ska öka malmproduktionen, säger Mikael Westerlund.