Socialdemokraterna har under lång tid velat införa en avståndsbaserad avgift på tung lastbilstrafik.
Som motivering anger man att lastbilstrafiken står för 60 % av vägslitaget men bara för 25 % av vägskatterna. En avgift skulle kunna finansiera ny transportinfrastruktur, samtidigt som man ger incitament för mer miljövänliga transporter.
Johan Johansson (m), ställer sig mot resonemanget och menar att en vägslitageavgift skulle slå hårt mot näringslivet - framförallt i Norrbotten.
– Att beskatta utsläpp, det är helt OK. Problemet med det här är att man beskattar avstånd. Det blir en extra kostnad att bo i till exempel Kiruna eller Arvidsjaur, säger Johan Johansson.
Han menar att de extra pengar som skulle frigöras med en sådan avgift knappast skulle gå till infrastruktur inom länet.
– De vill ha pengarna för att kunna finansiera sina höghastighetståg i södra Sverige. Kollar man på sossarnas alternativa infrastrukturplan så föreslår de nio kilometer järnväg från Umeå, det kallar de igångsättning av Norrbottniabanan, säger Johan Johansson.
Johansson anser att avgiften, om den blir verklighet, skulle slå hårt mot redan ekonomiskt pressade Northland Resources.
– De skulle få oerhört svårt att klara sig. Enligt våra beräkningar handlar det om 32 miljoner kronor om året i kostnadsökningar, det kan vara dödsstöten, tyvärr, säger Johan Johansson.
Sven-Erik Bucht (s), å andra sidan, menar att vägslitageavgiften kommer vara positiv för åkarna.
– Vi vet att det körs mängder av olagliga transporter i Sverige. Näringen håller på att slås ut och vi behöver ha lika förhållanden. Flera andra länder i Europa har infört just en sådan här avgift, bland annat Tyskland, säger Sven-Erik Bucht.
Att förslaget skulle hota Northland Resources håller han inte med om.
– Det är rena svamlet, jag skulle vilja se de beräkningarna. Det finns inga detaljer idag om hur en avgift skulle se ut eller vilka undantag som ska finnas, säger Sven-Erik Bucht.
Bucht menar att det inte är klart hur mycket avgiften är tänkt att dra in till statens kassa, men att man räknar med 4 miljarder.
– För Moderaterna är skattesänkningar lösningen på allt. Man måste investera sig in i framtiden, och det är klart man inte har råd att bygga Norrbottniabanan om man sänker skatterna, säger Sven-Erik Bucht.