Bedragarnas metoder kan variera. Ibland skickas falska fakturor ut på en gång, andra gånger ringer någon för att lura sig till en bekräftelse på ett köp av en vara eller tjänst.
Enligt Jessica Mella Nilsson går många aktuella bedrägeriförsök ut på att få företag att betala för att finnas med på webbsidor som listar olika företag. Det handlar om så kallade webbaserade katalogtjänster.
Bedragarna hör av sig och låtsas kontrollera att uppgifterna om ett företag är korrekta, som om företaget redan listas på webbsidan. Därefter kan de fråga om företaget vill förlänga ett avtal som alltså inte finns, eller bara skicka ut en faktura.
– Om man säger att uppgifterna stämmer tar bedragarna det som en nybeställning, säger Jessica Mella Nilsson.
En annan bedrägerimetod går ut på att lura företag att betala för annonser, till exempel i ett reklamblad som aldrig ges ut.
Att företag drabbas just nu är egentligen inte konstigt, berättar Jessica Mellan Nilsson.
– Sådant här brukar gå lite i skov, men nu är det fler än vanligt som har drabbats. Bedragarna brukar skicka ut fakturor runt jul när de vet att personalen har mycket att göra och på sommaren när vikarier jobbar. Så det här är utstuderat, säger hon.
Företagarna i Kiruna råder nu sina medlemsföretag att alltid bestrida oriktiga fakturor, att polisanmäla bedrägeriförsöken och att kontakta Företagarnas jurister för vidare rådgivning.
– Man ska aldrig betala för varor och tjänster som man inte har beställt och man ska inte sätta sin namnteckning på något papper. Den kan de använda för att göra falska avtal, säger Jessica Mella Nilsson.