Järnvägsplanen ställs ut
Det är bara ett fåtal pusselbitar som fattas innan den exakta järnvägsdragningen förbi Kiruna kan spikas.Nu ställs järnvägsplanen ut för allmänheten.
Roger Wikström och Robert Eriksson vid Banverket visar kartan över den nya järnvägssträckningen förbi Kiruna. FOTO: HANS STERNLUND
Foto: Hans Sternlund
Många tjocka pärmar trängs på bordet med planbeskrivningar, källor och underlag.
Viktig detalj saknas
Den stora kartan där järnvägen är inritad väster om gruvberget Kiirunavaara är nog så upplysande för många besökare vid utställningen.
Det mest intressanta saknas dock på kartan. Anslutningen till centrala Kiruna utreds fortfarande och har ett samband med kiruna kommuns framtida stadsomvandling och LKAB:s kommande dammbygge i Luossajärvi.
Det finns även oklarheter i den del av sträckningen som ställs ut nu.
Finansieringsavtal
4 Diskussionen med Laevas sameby fortsätter om storleken på ekodukten där renarna ska kunna passera järnvägen. Det hänger i hop med finansieringsavtalet med LKAB som måste bli klart till hösten.
4 Det finns två alternativ för godsbangårdens placering, antingen i norra eller södra delen av Kiirunavaara.
4 LKAB vill utreda en ovanjordslösning i stället för en tunnel inom sitt gruvområde som inkluderar Kimits sprängämnestillverkning. En dragning ovan jord skulle innebära att man måste gå nära gruvdammarna för att hålla säkerhetsavståndet till Kimit.
Paralella utredningar
- Innan semestrarna måste vi vara klara över om det är möjligt med ett ovanjordsalternativ. Om så är fallet måste vi backa projektet, säger Robert Eriksson.
En försening av byggstarten som är planerad till mars 2009 innebär i sin tur att den nya järnvägen kan tas i drift senare än utsatt tidpunkt, oktober 2012.
Då måste man vara säker på att den befintliga järnvägen går att använda längre än planerat. Alla de utredningarna pågår parallellt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!