"Jag fick som myror under skinnet"

Det var Peter Falk, ordförande i Gruvtolvans underjordsgrupp, som andades in farliga avgaser i Kirunagruvan på lördagen.Faktum är att luften har blivit sämre det senaste året på grund av att trafiken under jord har ökat.

Peter Falk, ordförande i Gruvtolvans gruvgrupp, andades in höga halter av avgaser i Kirunagruvan på lördagen och fick tas till sjukhus för vård. FOTO: Alexander Linder

Peter Falk, ordförande i Gruvtolvans gruvgrupp, andades in höga halter av avgaser i Kirunagruvan på lördagen och fick tas till sjukhus för vård. FOTO: Alexander Linder

Foto: Alexander Linder

KIRUNA2010-03-30 16:00

Peter Falk var den som råkade illa ut på lördag, strax efter lunchtid. Han jobbar som driftselektriker i LKAB och skulle fixa en kamera, som används när vagnarna under jord fylls på med hjälp av fjärrstyrning.
Han lämnade bilen och återvände efter cirka 20 minuter.
- När jag kom tillbaka tjöt gasvarnaren för kvävdioxid i bilen. På dagen ska man inte bli exponerad för gaser och därför tar vi bara med oss mätarna under nattetid då det kan finnas spränggaser, säger Peter Falk.
Han körde iväg, men fick en konstig känsla i kroppen. Efter att ha jobbat ännu ett tag fick han yrsel och var tvungen att lägga sig på en brits.
- Jag fick som myror under skinnet i ansiktet. Då förstod jag att det var gasförgiftning och då ringde jag vakten som larmade ambulans.
Fick syrgas
Innan ambulanspersonalen var på plats fick han också tungt att andas.
- Sen fick jag rusning i kroppen, som när en motor övervarvas. Då trodde jag att det var färdigt.
Han fick syrgas och togs till sjukhus där han fick stanna ett dygn för observation. Nu är han utskriven, men fortfarande lite trött.
En olycksfallsutredning inleddes på måndagen där även gruvchefen Anders Lindholm deltog. Antingen var det spränggaser eller dieselavgaser, eller en kombination av dem båda, som var orsaken. Klart är i alla fall att ventilationen inte fungerade tillfredsställande.
- Vi har brister i ventilationen och det har jag påtalat tidigare. Det har också startat ett projekt för att förbättra den. Man måste få bort den farliga luften, det har blivit sämre det senaste året. Gråbergskörningen har ökat när en ny huvudnivå byggs, säger Peter Falk.
Slag på fingrarna
Anders Lindholm är medveten om problemet.
- Vi gör fler mätningar än någonsin och är medvetna om att vi har höga gasvärden på grund av mycket fordon. Det finns gränsvärden och dessa tangeras av och till. Vi jobbar med frågan, men har uppenbarligen inte jobbat nog bra när sånt här händer. Nu fick vi oss ett slag på fingrarna, säger han.
Det man kan göra är att till exempel installera fler fläktar och fläktdukar.
Att bygga ett nytt ventilationssystem är dock en för stor apparat som tar flera år att genomföra.
- Vi måste nyttja det system vi har på bästa sätt, säger Anders Lindholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om