Han konstaterar att mycket finns att fortsätta jobba med vad gäller underhållsarbete och säkerhetstänkande inom företaget.
– Det finns en underhållsskuld. Vi har sagt, och arbetsledningen i Svappavaara är inne på samma linje, att vi saknar en anläggningsinspektör. Vi har maskininspektörer som kollar maskinerna men vi har ingen som folkuserar på anläggningarna. Och det är väl där det har brustit.
Finns det anläggningsinspektörer i andra delar av verksamheten, som i Malmberget eller Kiruna?
– Som jag vet finns det inga anläggningsinspektörer. Det är någonting som drift- och underhållsavdelningen ska hålla koll på. Vi har ju facit men det räcker inte. Man måste ha bättre fokus på anläggningarna. Vi får se vart det landar men önskemålet från vår sida är att man tillsätter speciella inspektörer som kontrollerar anläggningarna. Det hade varit bra att ha en speciell styrka som åtgärdar de fel och brister som upptäcks löpande.
När skulle det kunna bli aktuellt att få igång sådana grupper i verksamheten?
– Den frågan är påbörjad men är långt ifrån klar. Vi kommer att jobba för det från vår sida.
En form av underhållsteam som finns i verksamheten kontinuerligt, alltså?
– Absolut. Det hade varit det bästa för nu har vi underhållssidan. De har fullt upp med produktionsdelarna och maskinparken. De underhåller så att produktionen håller igång. Men vi måste även ha underhåll på anläggningarna så att det känns säkert för alla som vistas där.
Incidenter sker då och då inom LKAB:s verksamheter. Och tillbuden kan enligt facket emellanåt kopplas direkt mot anläggningarna och brister på underhåll av materiella delar. Sommarens dödsolycka är ett exempel. Där är inga utredningar ännu färdigställda, vare sig LKAB:s interna utredning, polisens eller Arbetsmiljöverkets. Men man har ändå kunnat konstatera att en 20-årig underentreprenör, fick sätta livet till efter att en gallerdurk givit vika på förädlingsverken i Svappavaara. Ett fall på runt fem meter ledde senare till hennes död.
– Jag anser att vi har en bra kommunikation med arbetsledningen i de här frågorna. Ingen vill ju att det ska ske någon fler dödsolycka. Men det är ju inte bara arbetsledningen utan det måste komma från koncernledningen. Vi måste få direktiv uppifrån på vad som ska gälla. Det kan ju inte vara olika beroende på var man jobbar. Det här måste genomsyra hela koncernen, säger Pentti Rahkonen.