Ta fram nya reseanledningar och göra de som redan finns tillgängliga för en global marknad. Det kommer vara målsättningen för Kiruna Lapplands nya vd, Erica Mattsson. Den första kvinnan på posten.
Erica Mattsson är civilingenjör och har arbetat i Kiruna i några år. Först på Abisko turiststation med produktutveckling och marknadsföring och sedan 2009 på Kiruna Lappland. I höstas tog hon över som tillförordnad vd efter att Peter Thornéus sagt upp sig. Det var hennes förståelse för utlandsmarknaden gjorde att det blev hon som fick tjänsten som organisationens nya vd.
Spännande framtid
- Vi har en spännande framtid och behöver rätt person vid rodret, säger Karin Nilsson, ordförande.
Paraplyorganisationen besöksnäringen har ett 130-tal medlemsföretag och uppgiften att marknadsföra och utveckla turismen i Kiruna. Organisationen brottades förra året med ett stort underskott.
- Vi har arbetat hårt med att ekonomin i föreningen, skurit kostnader och mobiliserat. Nu är fokus framåt, säger Erica Mattsson.
Prioriteringen inför framtiden är klar. Fler reseanledningar, fler medlemsföretag ska bli mogna för den internationella marknaden och kommunikationerna bli bättre.
Många sökande
- Kiruna Lappland är unikt genom att vi brukar sitta ner gemensamt med medlemsföretagen och bestämma oss för marknader att satsa på. Vi måste utveckla fler steg i de satsningarna så fler företag kan vara med.
Målet är att fördubbla omsättningen för besöksnäringen. I dag omsätter den 600 miljoner kronor årligen. Nya anledningar att besöka Kiruna är en strategi.
- Rymdturismen står och knackar på dörren och redan i dag tar vi fram så kallade technical visits i flera verksamheter i Kiruna. Stadsomvandlingen väcker ett stort intresse och det vore roligt att hitta en aktivitet kring den.
Många hade sökt tjänsten, både från Sverige och internationellt. En enig styrelse ställde sig bakom Erica Mattsson.