Solen skiner och det droppar friskt från taket på den stora hangaren när vi sätter foten innanför hangaren på Kiruna flygplats. En hangar som just nu inrymmer personal från flera svenska helikopterskvadroner. Och en finsk.
Det suger till i magen när helikoptern lyfter. Snart syns Kirunas nya centrum och LKAB:s gruva som modellbyggen långt nedanför.
Under den senaste veckan har det pågått en hel del militär aktivitet i samband med den stora militärövningen Steadfast Defender. Vid sidan av den pågår samtidigt delövningen Nordic Response 24. Den här typen av övningar genomförs årligen, men i år är den något större än vad den varit tidigare år.
För de militärer som har Kiruna som sin utstationering så handlar det om att sambandsledning, markpersonal och helikopterpiloter kan samverka för att understöda förband som är involverade i konflikt i Nordnorge.
– Vårt grunduppdrag är att stödja en armédivision som ska röra sig uppåt i Norra Sverige, Finland och Norge. Det är ganska eländig terräng, ett område med få vägar och järnvägar, och där blir helikoptrar viktiga för att få fram materiel till divisionen, säger Thomas Palmklint, lokal flygchef helikopter Luleå.
Under övningen kommer åtta helikoptrar att flyga i skytteltrafik till de stridande vid frontlinjen för att ge understöd. Uppdraget kommer att pågå natt som dag fram tills dess att "fienden" har besegrats. Det handlar om både trupptransporter och flyttning av krigsmateriel.
Helikoptrarna som rör sig fram och tillbaka mellan Kiruna och Alta måste ses över när de återvänt efter att ha varit i fält. En av de som jobbar med att serva helikopterskvadronen är teknikern Linnea Lindholm.
– Jag är anställd som hjälpmekaniker på Helikopter-14. Jag har varit anställd i ett halvår. Innan hade jag genomfört min värnplikt att fortsätta min anställning inom Försvarsmakten och jag siktar på att i framtiden utbilda mig vidare till officer, säger hon.
En av de som leder arbetet är Carl Werlefelt. Han jobbar som tekniker med Helikopter-16, eller Blackhawk som den kallas av den amerikanska militären.
– Vårt jobb är att gå igenom helikoptrarna där ser vi över oljor och filter. Vi ser så att ingen bypass gått och ser om det finns några felmeddelanden. Vi tittar även så att helikoptern inte har några synbara skador och tankar den, säger han.