Gruvdriften gör att befintliga E10 förbi Kiruna spricker och inte kommer gå att använda. Därför byggs en helt ny sträcka av vägen som ska ersätta den gamla.
Den första etappen sträcker sig mellan Karhuniemi och Kurravaaravägen och är fem kilometer lång. Planen är att öppna sträckan för trafik den 30 oktober 2019.
Den nya sträckningen fortsätter ytterligare två mil, förbi nya centrumkärnan. Den sträckan ska vara färdig för trafik under hösten 2020. Nu är de två största broarna på plats.
– Både den största och den näst största är på plats med balkarna, så det är överbyggnaden kvar att göra, säger Charlotta Blind, projektledare entreprenad hos Trafikverket.
Den största bron är 180 meter lång och sträcker sig från Sandstensberget mot skidspåren på Matojärvi. Det har tagit ungefär ett år från att kontraktet skrevs om bron till att den nu står på plats.
Den näst största bron är 80 meter lång och finns nedanför Fjällgatan, i närheten av Petsamo.
Under broarna ska det finnas passager för gående, cyklister, skidåkare och skoterförare.
– De här stora broarna är för att möjliggöra passage och inte inskränka på friluftslivet och naturen. Där finns det passager med mycket yta. Sedan finns det sex passager till, fem under E10 och en under Kurravaaravägen, samt två skidbroar över vägen. Det är totalt åtta mindre broar och två stora i etapp ett, säger Charlotta Blind.