Här borras det för nya E 10

Just nu undersöks marken på flera olika platser i Kiruna.Det är förberedelser inför den nya dragningen av väg E 10 och Nikkaluoktavägen som pågår.- Framåt hösten vet vi var vägarna kommer att anläggas, säger projektledaren Mats Westerlund.

Magnus Larsson och Mikael Wiström, Ramböll, borrar efter markprover i Varggropen inför den nya dragningen av E10. Innan de är färdiga i slutet av december ska de ha borrat på 50 platser inom korridorerna för nya E10 och Nikkaluoktavägen.FOTO: Maria Unga

Magnus Larsson och Mikael Wiström, Ramböll, borrar efter markprover i Varggropen inför den nya dragningen av E10. Innan de är färdiga i slutet av december ska de ha borrat på 50 platser inom korridorerna för nya E10 och Nikkaluoktavägen.FOTO: Maria Unga

Foto: Maria Unga

KIRUNA2011-12-08 06:00

Järnvägen och bilvägarna är det som påverkas först när sprickorna från gruvbrytningen äter sig in mot Kirunas stadskärna. Järnvägen har dragits om och den nya sträckningen invigs hösten 2012.

Tre år senare siktar Trafikverket på att vara färdig med nya E 10 och Nikkaluoktavägen. Vägutredningen blev färdig 2008 och där fastställdes korridorerna inom vilka vägarna ska byggas.

Trafikverket har startat detaljprojekteringen och under november och december pågår geotekniska undersökningar inom korridorerna.

Motionsspår påverkas
- Vi tar reda på vad som finns i marken genom att göra en sondering och ta jordprover. Vi kollar vad vi har för jordlager och hur marken ser ut för att ha ett bra underlag och rätt sorts fyllning, säger Mats Westerlund, projektledare hos Trafikverket.

Borrningarna är ytliga och utförs på cirka 50 olika platser inom korridorerna. Arbetet är en del i att ta fram en arbetsplan.

- Nu är vi inne i planeringsfasen vilket är ett väldigt tidigt skede. Framåt hösten kommer vi vara ganska säkra på var vägarna läggs och om vi ska göra några vägportar, till exempel gång- och cykelvägar som passerar under vägen, säger Mats Westerlund.

Både den nya dragningen av E 10 och Nikkaluoktavägen planeras inom rekreationsområden med motionsspår på Lombolo och Varggropen. Hur spåren kommer att påverkas kan inte Trafikverket ge svar på i dag.

- Det är något som vi ska titta på, det vet vi inte ännu, säger Westerlund.

Trafikverket har många faktorer att ta hänsyn till i planeringen.

- Det finns många riksintressen som vi måste ta hänsyn till. Det är bland annat fornlämningar, växtlighet, rennäring och mineraliseringar. Vår ambition är att göra så lite intrång som möjligt.

Flyttleder påverkas
Samebyarna Laevas och Gabna har flyttleder och rastbeten inom korridorerna för båda vägarna. Området för nya dragningen av Nikkaluoktavägen är trångt redan som det är i dag, med flygplats, omformarstation och den södra gruvinfarten till LKAB.

- Vi vill att vägen anläggs så långt västerut som möjligt, nära bebyggelsen, säger Tor-Erik Huuva, ordförande i Laevas sameby.

Kommunen har även diskuterat en ny plats för ett resecentrum i anslutning till järnvägen och flygplatsen.

- Där har vi sagt att den bästa anslutningen finns i västra änden av Luossajärvi. Ett förslag är ju i närheten av flygplatsen, men vi vill inte att marken mellan bostadsområdet på Lombolo och flygplatsen exploateras ytterligare, säger Tor-Erik Huuva.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om