Barnet har i stort sett varit hemma från skolan med olovlig frånvaro sedan mitten av december. Mamman säger att han vill inte tillbaka till klassen så länge situationen är som den är – och att de vuxna på skolan inte gör något. Hon har försökt byta skola men nekats på grund av platsbrist.
– Det känns som ett övergrepp att tvinga honom. Han har sagt att han inte vill leva och att han inte ska tillbaka till skolan. Det är en grupp stökiga killar som placerades i en egen grupp i tre månader. De triggar varandra. Det är mobbning, spring och hotfull stämning. Hemma fungerar allt bra så det är tydligt var problemet ligger, säger mamman.
"Han har agerat hotfullt, men aldrig för att skada någon" berättar mamman och säger att allt sonen har bett om genom sitt beteende är hjälp och stöd när jobbiga saker inträffat i skolan.
– Istället beskriver lärarna att både de och klasskamraterna är rädda för honom och tar för givet att han är en bråkstake, säger mamman.
Mamman gjorde en anmälan till skolinspektionen om att skolan inte har gjort något för att undersöka anledningen till att barnet är hemma under så lång tid. Hon har även velat att skolan skulle göra en orosanmälan vilket inte har skett.
– Allvarlig kritik mot rektorn om att det inte har gjorts tillräckligt. När de fick in en komplettering till anmälan med tidpunkter för bland annat kränkningar, tillbud, dagliga sms, mail, samtal och femton tillbudsrapporter gjorde skolinspektionen en orosanmälan till socialtjänsten, säger mamman som har en dotter med multipla diagnoser men nekas resurs vilket också har anmälts.
Socialtjänsten meddelade föräldrarna om att en orosanmälan hade kommit in tidigare i veckan.
– Det kändes bra. Jag har kopplat in elevhälsa, pratat med socialtjänst och BUP, deltagit i nätverksmöten med flera inblandade men inget löste situationen i skolan, säger mamman.
Nyligen fick föräldrarna ett mejl från skolchefen Conny Persson med informationen att en behörig lärare kommer till klassen efter sportlovet.
– Den läraren är bara i klassen till maj. Barnen har fått nog av vuxna som kommer och går. De behöver kontinuitet, ramar och regler som klarar av att styra upp klassen och möta barnens behov, säger mamman.
Norrbottens media har tagit del av en orosanmälan från skolinspektionen som överensstämmer med det föräldern berättar. Anmälan hanteras nu av kommunens barn- och familjegrupp inom socialtjänsten.