Glödhet turism efter Midnattssol-effekt

Kiruna har blivit ett ännu hetare turist-mål. Jukkasjärvibaserade Icehotels dragningskraft har lockat länge men nu kommer många turister av en helt ny orsak. Kritikerrosade tv-serien Midnattssol ger full skjuts framåt för turistföretagen.

BJUDER IN. Ida-Maria Svonni bjuder gäster från hela världen till sin lavvu.

BJUDER IN. Ida-Maria Svonni bjuder gäster från hela världen till sin lavvu.

Foto: Maria Dahlgren/frilans

KIRUNA2017-12-18 07:29

– De flesta som kommer till mig har fått upp ögonen för Kiruna och det samiska tack vare Midnattssol. Det är helt otroligt, säger företagaren Ida-Maria Svonni i Jukkasjärvi.

Hennes lavvu (kåta) är belägen på hembygdsområdet i Jukkasjärvi. Mitt emellan två starka varumärken för turism, Icehotel och Nutti Sami Siida. Hon erbjuder dock andra saker än hundspann, skoterkörning, luxuös övernattning eller renkörning. Hon satsar nämligen på det enkla och riktigt personliga.

– Jag har jobbat länge i turistbranschen och har insett att turister vill ha personlighet. Det är mitt koncept

I januari hade hon sin första bokning. Det var en mamma och en son som rest från New York enbart för att uppleva det Ida-Maria Svonni kan erbjuda.

– Vår hund skulle valpa just då så jag kontaktade kunderna och ville skjuta upp aktiviteten en dag. Men det visade sig att de kommit hit för att besöka mig enbart. Sedan skulle de lämna Kiruna direkt och åka tillbaka till New York. Det är superhäftigt, säger Ida-Maria Svonni.

Hennes nisch har blivit framgångsrik. Det personliga har visat sig locka framförallt en specifik målgrupp:

Ensamresande kvinnor från alla kontinenter i världen som vill uppleva den samiska kulturen. Ida-Maria Svonnis affärsidé bygger på de fem sinnena: smak, lukt, känsel, hörsel och syn.

– Mina kunder vill ha något personligt och det erbjuder dem. Det är en helt annan målgrupp än ishotellet som kommer till mig, säger hon.

– Jag visar bilder från min familjs liv. Min man är renskötare och vi lever enligt samiska traditioner. Jag bakar och gästerna bakar bröd. Jag halstrar öring och serverar renbuljong i lavvun. Jag berättar om traditioner och kultur genom att bjuda kunderna på en upplevelse av vår kultur, att använda sina sinnen, säger hon.

Ida-Maria Svonni har byggt upp sitt företag i ett tempo som passar henne och familjens liv. En expansion genom anställning skulle kunna vara möjlig. Men i Kiruna är det svårt att rekrytera lokalt till turistnäringen. Trots den glödheta arbetsmarknaden lockar inte turismen ortsborna i någon större grad.

– Det är en gruvstad i första hand och turismen ses inte alltid på så positivt i Kiruna. Det är otroligt svårt att rekrytera personal därför tvingas turistföretagare att rekrytera utifrån. Det är så synd, säger Ida-Maria Svonni.

Hur hittar dina gäster dig?

– Mig hittar de på internet och turistbyrån. Innan de hittar mig så vet de att de söker en upplevelse av det samiska livet. Det är det de utgår ifrån. Och så många har blivit intresserade av det samiska tack vare Midnattssol. Först trodde jag att det var tillfälligheter men det har visat sig att nästan alla har sett tv-serien, säger Ida-Maria Svonni.

Fakta

110 medlemsföretag i Kiruna Lappland (oktober 2016)

508 årsanställda

575 miljoner kronor i omsättning

636 000 kommersiella gästnätter per år

Ungefär 230 000 dagsbesökare per år

42 miljoner kronor i kommunala skatteintäkter

30 procent utländska gäster

Källa: Kiruna kommun/Kiruna Lappland

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om