Det är Trafikverket som beställt anläggningen. Anledningen är att säkra tåg- och vägtrafiken nedanför, vilket kan komma att spara miljoner. Varje gång tågtrafiken står stilla blir man nämligen skyldig LKAB stora summor pengar.
Planering viktig
Högt uppe på Nuoljas östra sida kan man se början till anläggningen. På totalt åtta platser, i tre olika nivåer, kommer kanonerna placeras ut. Arbetet kompliceras en del av att det sker i nationalparken.
– Vi har sökt och fått dispens av Länsstyrelsen för arbetet, men det är belagt med en hel del restriktioner. Vi får till exempel inte spränga. Inget får heller fraktas upp med maskiner efter marken, så all transport sker med helikopter, säger Jörgen Brännvall.
Totalt beräknas det bli cirka 1000 lyft med helikopter för att få allt på plats. Det är grus, betong, personal, verktyg, rör, och så själva kanonerna som ska fraktas upp.
En av entreprenörerna som är engagerade i bygget är Anders Bergwall med företaget Arctic guides. De har personalen som är på plats och bygger, samt sköter helikoptertransporterna genom leverantören Airlift.
– Det gäller verkligen att planera verksamheten och logistiken så att man minimerar antalet lyft. Man kan inte direkt åka ner för att hämta en glömd hammare, då ökar kostnaderna snabbt, säger Anders Bergwall.
Bättre än dynamit
Han berättar att i alperna finns 2800 liknande anläggningar, men att den här blir den första i Skandinavien.
– Fördelarna är många. Framförallt är det en säkerhetsfråga, med dynamit så finns alltid risker för de som spränger. Dessutom är det inte säkert att dynamit verkligen utlöser lavinen, säger Anders Bergwall.
Det nya kanonsystemet kommer utlösa laviner genom att en blandning av propan och syre antänds, vilket ger en kraftig explosion.
– De här kanonerna ger en mycket större träffyta, vilket ger en större chans att lavinen löses ut, säger Anders Bergwall.
Häftig arbetsplats
Uppe på Nuoljas sida jobbar Ola Jönsson och Inge Wedin på grunden till det som ska bli ett gasförråd.
Utsikten är svindlande. Rakt fram ett spegelblankt Torneträsk, och till höger Lapporten. Bara någon meter framför det som just nu är några hål i marken och en trägrund - ett stup rakt ner.
– Det är en ganska spektakulär och speciell arbetsplats. Man får inte glömma något där nere och det är långt till toaletten, haha, säger Inge Wedin.
Han har jobbat åt Airlift sedan 1990-talet och blev erbjuden att åka upp till Abisko och jobba för bara några veckor sedan.
Nästa vecka kommer grunden börja gjutas, och sedan återstår mycket arbete med att dra 2400 meter gasrör och slutligen lyfta själva kanonerna på plats.
Totalt är 10-15 personer inblandade i arbetet, och kanonerna ska stå färdiga sista september.