Fräck telefonbedragare i farten – äldre varnas

Han låtsades ringa från Elgiganten. Men på några minuter tömde bedragaren en dement kvinnas besparingar. Nu varnar dottern andra för den nya bluffmetoden: "Det är fruktansvärt att människor gör så".

Bedragaren drar sig inte för att lura äldre. Inger Fredrikssons mor fick sitt bankkonto rensat efter att ha blivit lurad över telefon. Nu varnar även Elgiganten för bluffsamtalen.

Bedragaren drar sig inte för att lura äldre. Inger Fredrikssons mor fick sitt bankkonto rensat efter att ha blivit lurad över telefon. Nu varnar även Elgiganten för bluffsamtalen.

Foto: Montage: Norrbottens Media

Kiruna2018-05-08 12:08

När Inger Fredriksson från Kiruna hälsade på sin mor i Vittangi i fredags var det redan för sent. Hennes bankkonto hade tömts av en okänd bedragare över telefon.

– Det var någon som hade ringt upp till mamma, som är gammal, och sagt att han ska öppna ett nytt konto åt henne, säger Inger Fredriksson.

Mamman har inget konto på Elgiganten. Men bedragaren ska ha lyckats övertala henne att starta ett påhittat konto. Allt för att komma åt hennes pengar.

– Hon är dement, så hon gick på det. Hon har väldigt kort minne och är en väldigt vänlig människa. Så hon blev totalt lurad.

Bedragaren hade lyckats få mamman att ta fram sitt bankkort och läsa upp kortnumret. Därefter tömde han hela kontot. En svidande ekonomisk förlust.

– Det var nästan hela hennes besparingar. Så det är en större summa.

Exakt vad som sades i samtalet är oklart. Men eftersom mamman är flitig på att anteckna har Inger Fredriksson lyckats snappa upp detaljer från samtalet. Bland annat att bedragaren ringde från ett 08-nummer, och att han presenterade sig som Bertil.

Bedrägeriet har hon anmält både till banken och polisen. Hennes dotter har även hon blivit påringd. Hon vill med den här artikeln nå ut med en varning för att inte fler äldre ska luras.

– Det känns för bedrövligt. Det är fruktansvärt att människor gör så, säger Inger Fredriksson.

Den fräcka bluffmetoden är ett nytt tillvägagångssätt. Elgiganten fick de första signalerna om liknande bluffsamtal förra veckan.

– Vi försöker få en uppfattning av omfattningen. Men det är svårt eftersom alla inte hör av sig, säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på Elgiganten.

Företaget beklagar att någon, eller några, kidnappar deras varumärke för kriminalitet.

– Vi har ingenting med dem att göra. De drar vårat varumärke i smutsen. Det är extremt tråkigt. Men det är rätt typiskt att man använder sig av ett företag som nästan alla i Sverige känner till och har en relation till.

Tidigare har andra former av bedrägerier gjorts i företagets namn. Men det har aldrig tidigare handlat om telefonsamtal.

– Det här att man ringer upp är ett rätt så sofistikerat tillvägagångssätt. Det är nytt. Så länge de lyckas så fortsätter de ju.

Svindlaren kan ha koll på offrets namn, ålder och adress för att vinna förtroende. Bedragaren använder sig även av skrämseltaktik, enligt vad Elgiganten har uppfattat av andra drabbade. I andra samtal har personen utgett sig för att vara en säkerhetschef som vill stoppa en felaktig beställning av dyra varor i brottsoffrets namn.

– Man har tyckt det är märkligt att en äldre person har beställt två datorer för 20.000 kronor.

För att häva köpet snabbt har brottsoffret behövt uppge sitt kortnummer.

– Alla måste polisanmäla det här. Det är så man måste få åtgärder vidtagna, Jessica Wallin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!