Fortsatt skarp kritik mot överförmyndarnämnden

I ett beslut från Länsstyrelsen får Överförmyndarnämnden mycket allvarlig kritik, bland annat har det slarvats med dokumenthanteringen.

KRITIK. Mer kritik från Länsstyrelsen mot Överförmyndarnämnden i Kiruna.

KRITIK. Mer kritik från Länsstyrelsen mot Överförmyndarnämnden i Kiruna.

Foto: Anna Broberg

Kiruna2016-05-04 19:51

NSD skrev så sent som för två månader sedan om revisionens kritik mot nämnden.

Läs mer här: Kritik mot nämnden

Då handlade det om bristande ansvarsfördelning och dokumenthantering. Brister som nu Länsstyrelsen återigen påtalar. Bland annat ska det frekvent förekomma uttag för spärrade konton för att täcka löpande utgifter hos en huvudman. Det ska heller inte ha skett någon utredning till varför uttagen var nödvändiga.

Inte heller hur berörda parter underrättas är tydligt, något som försvårar möjligheten att överklaga eventuella ärenden enligt Länsstyrelsen. Inspektörerna skriver också att det finns kunskapsbrister hos handläggarna om ärendesystemet. Samt att akterna är svårgranskade då handlingarna inte finns i kronologisk ordning.

Nämndens ordförande Kenneth Nilsson (S) menar på att en stor del av problem har handlat om personalbrist:

– Nu har vi fått på plats en ny organisation med en chef som är jurist. Det kommer underlätta och stödja vårt arbete. Vi har haft stora problem med bland annat personalbrist, dåliga lokaler och kunskapsbrister när det gäller juridiken.

Har några huvudmän kommit till skada av den bristfälliga hanteringen?

– Som tur är så har vi inte sett några fall i de granskningar vi har gjort.

Hur ska ni lösa de här problemen?

– Nämnden ska få ett förslag på hur vi ska komma till rätta med de här problemen. Men, tills dess arbetar vi med att rekrytera personal och komma tillrätta med kunskapsbristen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!