Under torsdagen inträffade ett bergutfall i Kirunagruvan klockan 14.39. Enbart materiella skador uppstod efter olyckan. Ungefär hundra kubikmeter sten ramlade ner in en transporttunnel som leder till Kirunagruvans nya huvudnivå. Den nya huvudnivån är den bergort där gruvans framtida gruvdrift kommer att ske och håller på att byggas ut i nuläget.
Trots gruvraset fortsätter nu LKAB arbetet med den nya huvudnivån.
– Det finns två transportunnlar som leder ner från marknivå på 1000 meter till den nya huvudnivån på 1355 meter. Vi använder parallelltunneln för att fortsätta arbetet. Den ligger långtifrån den andra tunneln, säger Mauritz Magnusson, informatör vid LKAB.
Finns det risk för nya ras?
– Det här var ett avgränsat bergutfall. Vi hade ett skalv i hängväggen i Kiruna gruvans norra del vid 22.59 natten mot fredagen. Det skalvet hade inget samband med raset.
Hur arbetar LKAB med säkerheten?
– Vi placerar geofoner i gruvan och seismiska mätare som ger förvarningar. De här systemen byggs ut kontinuerligt. Får vi en ny prognos så stänger vi av området. Händelsen igår gav ingen förvarning men för att få kunskap från den händelsen utreder vi den, säger Mauritz Magnusson, informatör på LKAB.
LKAB arbetar för tillfället för att få ut gråberg från den nya huvudnivån som en förberedelse för kommande gruvdrift. Det är detta gråberg som nu transporteras bort i den tunnel som rasade under torsdagen.