Första malmen rullar från Kiruna till Narvik

Strax efter klockan 7 på tisdagsmorgonen rullade det första malmtåget från Kiruna till utskeppningshamnen i Narvik. Efter drygt två månaders stopp kunde transporterna sätta igång. "Äntligen!", säger LKAB:s logistikchef Linda Bjurholt i ett pressmeddelande.

LKAB får nu igång sina transporter igen och nu har första tågsetet med malm från Kirunagruvan till utskeppningshamnen i Narvik rullat.

LKAB får nu igång sina transporter igen och nu har första tågsetet med malm från Kirunagruvan till utskeppningshamnen i Narvik rullat.

Foto: LKAB

Kiruna2024-02-20 09:44

LKAB får nu igång sina transporter igen och nu har första tågsetet med malm från Kirunagruvan till utskeppningshamnen i Narvik rullat.
Efter det långa stoppet kunde malmtrafiken återupptas efter Malmbanan. Det var i mitten av december ifjol som ett malmtåg spårade ur och reparationsarbete på 11/2 mil lång sträcka av järnvägen har pågått sedan dess.  

– Äntligen! Vi är så tacksamma för det hårda arbete som Trafikverket och deras entreprenörer har gjort. Med ett dubbelspår på linjen hade avbrottet inte blivit så här allvarligt, säger LKAB:s logistikchef Linda Bjurholt i pressmeddelandet. 

Trafikverket och BDX Rail har bytt 25.000 sliprar, lagat trasig räls och växlar.

– De har gjort ett fantastiskt arbete i den tuffaste miljö som finns i Sverige. I sträng kyla och hård snöstorm har de kämpat med frusna maskiner och betonghård banvall. Vi skickar ett innerligt tack till alla som slitigt längs linjen så att tågen nu kan rulla igen, säger LKAB:s logistikchef Linda Bjurholt.

Orsaken till urspårningen utreds av såväl LKAB som Trafikverket och Statens haverikommission.

Enligt LKAB ligger 3 miljoner ton pellets i Kiruna och Svappavaara och väntar på transport via järnvägen. Det motsvarar 400 fullastade malmtåg. 

undefined
LKAB får nu igång sina transporter igen och nu har första tågsetet med malm från Kirunagruvan till utskeppningshamnen i Narvik rullat.

– Det finns idag ingen extrakapacitet för att köra fler tåg. Dessutom planerar Trafikverket för omfattande och för all del välbehövliga underhållsarbeten den kommande tioårsperioden. Det betyder tyvärr att kapaciteten sjunker ännu mer, säger Linda Bjurholt.

LKAB tappade intäkter på cirka 100 miljoner kronor om dagen efter urspårningen. Hur stora kostnaderna slutligen blir är ännu oklart, eftersom det kan ta flera år att leverera de lagrade produkterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!