Förslag på mellanlandning i Malmfälten

Den tolfte januari i år flög Arctic airlink sin första avgång mellan Uleåborg – Luleå – Tromsö. Linjen har redan fler resenärer än vad man förväntat sig men det finns ändå starka förhoppningar från Malmfälten om en mellanlandning även här.

VÄLKOMMET. Det pågår en dialog om att planet även ska mellanlanda i Malmfälten.

VÄLKOMMET. Det pågår en dialog om att planet även ska mellanlanda i Malmfälten.

Foto: Pär Bäckström

Kiruna2015-04-12 10:31

Robert Forsberg, Vd på Arctic airlink, arbetar också på Norrbottens Handelskammare och det var de som fick uppdraget att knyta samman universitetsstäderna Uleåborg, Luleå och Tromsö med en flyglinje. De startade Arctic airlink vars flygningar körs av Nextjet. Hittills har satsningen gått bättre än väntat.

– Det har gått över förväntan. Vi har en högre beläggning redan än vad vi förväntat oss, säger han.

Antalet resenärer ligger idag på över 20 procent av kapaciteten och för att successivt öka antalet resenärer har Arctic airlink satt upp en femårig marknadsföringsplan med olika aktiviteter för att finna fler resenärer.

– Vi har nått ut till näringslivet, besöksnäringen och till privatpersoner. Ett större marknadsområde kräver större rörlighet av nyckelkompetenser. Vi har kvar att arbeta med affärsresenärerna och då krävs det arbetsmarknadsinsatser, säger han.

Det har även kommit förslag på att gå ned i Malmfälten för att öka antalet resenärer. I dagsläget är det endast universitetsstäderna som är aktuella men dialogen pågår.

– Vi är öppna för förslag och Kiruna ligger geografiskt på flygsträckan, säger Robert Forsberg.

Flyglinjen är ett samarbete mellan de tre regionerna i Finland, Sverige och Norge. Varje land har bidragit med 25 miljoner kronor för att finansiera fem flygningar i veckan under fem år. Flygen går tur och retur måndag, onsdag, torsdag, fredag och söndag. Flygtiderna är anpassade så att man ska ha möjlighet att arbetspendla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om