Förslag: P-hus för 500 bilar i nya centrum

Flera parkeringshus med plats för omkring 500 bilar totalt. Så tänker sig stadsbyggnadsförvaltningen att parkeringsfrågan i den nya stadskärnan ska lösas.

PARKERINGSHUS. Stadsbyggnadsförvaltningen föreslår att parkeringshus med cirka 500 platser totalt ska byggas i den nya stadskärnan. Kommunstyrelsen beslutar om grundidén - att bygga parkeringshus - på måndag.

PARKERINGSHUS. Stadsbyggnadsförvaltningen föreslår att parkeringshus med cirka 500 platser totalt ska byggas i den nya stadskärnan. Kommunstyrelsen beslutar om grundidén - att bygga parkeringshus - på måndag.

Foto: Linus Nilsson

KIRUNA2016-05-13 20:43

– Det bygger på att de ska stå väldigt nära. Man ska komma in till stadskärnan, säger Eva Ekelund, mark- och exploateringschef i Kiruna.

Stadsbyggnadsförvaltningen har kommit fram till att flera parkeringshus, med totalt omkring 500 platser, borde byggas. Men förslaget utgår ifrån flera grova uppskattningar och ekonomiska antaganden. Det kan därför komma att ändras framöver. Men grundtanken - att parkeringshus är en bra lösning - är emellertid tydlig.

På måndag behandlas ärendet på kommunstyrelsens sammanträde. Förslaget går ut på att godkänna lösningen med parkeringshus och att ge förvaltningen i uppdrag att göra en förstudie för att få fram säkrare siffror, berättar Eva Ekelund.

Utgångspunkten för den nya stadskärnan är att den ska präglas av en tät och blandad bebyggelse med närhet till attraktiva promenadstråk. Den idén är svår att förena med stora ytor för markparkering. Genom att bygga parkeringshus i stadskärnan ska Kirunabor och andra som besöker nya centrum med bil ändå kunna parkera centralt. En annan fördel med parkeringshus är skyddet mot snö under vintern.

Stadsbyggnadsförvaltningen föreslår att kommunen ska betala för byggandet av parkeringshusen - och äga och förvalta dem. Enligt plan- och bygglagen har kommuner det övergripande ansvaret för parkeringsplanering, men ingen skyldighet att ordna parkering. Den skyldigheten har fastighetsägare.

Vid bostadskvarteren kommer sannolikt ett antal nedgrävda garage att byggas, men det bör även vara möjligt för fastighetsägare att göra så kallade parkeringsköp, enligt stadsbyggnadsförvaltningens förslag. Då ska fastighetsägare kunna köpa platser i parkeringshus i 25 år. Det ska också vara möjligt för olika arbetsplatser och företag att tillfälligt hyra platser i parkeringshusen, per månad eller år, enligt förslaget.

Men det primära parkeringsbehov som ska mötas med parkeringshusen är det som väntas följa av handeln i stadskärnan. Det uppskattade behovet av 500 platser innebär en minskning av centrala parkeringsplatser jämfört med dagens antal.

Men exakt hur många platser det blir i parkeringshusen är som sagt ännu oklart. Om till exempel flera exploatörer och fastighetsägare väljer att bygga garage i sina kvarter - och därmed inte gör långsiktiga parkeringsköp - kan behovet av platser i parkeringshusen minska.

Hur stora intäkterna blir beror på i vilken form platserna hyrs ut, hur många som hyrs ut enligt olika former och på avgiftsnivåerna.

Kostnaden för att bygga parkeringshus med totalt 500 platser väntas bli, grovt uppskattat, runt 100 miljoner kronor.

Parkeringshusen innebär heller inte att alla möjligheter till central markparkering försvinner. Vid det nya handelsområdet, mot E10:an, planeras en stor markparkering med plats för omkring 400 bilar. Och även vid det nya resecentrumet planeras en markparkering, enligt Eva Ekelund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!