Förändringar i ny E10 sträckning

För att kunna bygga nya Kiruna och värna om friluftslivet föreslår kommunen och LKAB ändringar i sträckningen av nya väg E10.

FÖRÄNDRINGAR. Christer Vinsa, projektchef för stadsomvandlingen, vill se förändringar av förslaget till dragning av ny väg E10 som Trafikverket lagt fram.

FÖRÄNDRINGAR. Christer Vinsa, projektchef för stadsomvandlingen, vill se förändringar av förslaget till dragning av ny väg E10 som Trafikverket lagt fram.

Foto: Hans Sternlund

Kiruna2014-05-25 14:49

Kommunen och LKAB har synpunkter på det inlämnade förslaget till ny E10 som ligger hos Trafikverket. Vid TGA-området vill de ändra på läge och profil av vägen för att kunna hantera utvecklingsplanen och byggnationerna av nya Kiruna.

- Vi måste ändra den föreslagna linjesträckningen för E10, vi har hittat ett ännu bättre läge högre upp mot gruvlavarna. Vi kommer upp på bättre mark och får ner den i profil. Vi vill ha broar över vägen istället för underfarter under vägen, Christer Vinsa, projektchef för stadsomvandlingen vid Kiruna kommun.

Kommunen anser att staden blir ihoptryckt från två håll, gruvan och sprickbildningen i väst och nya väg E10 i öst vid Sandstensberget. Hellst skulle kommunen se att vägen dras längre bort från bebyggelsen bakom Bogdanoff tjärnarna.

- Vi är beredda att acceptera en väg på Sandstensberget om vi kan hitta lösningar som tillfredsställer det rörliga friluftslivets behov och att man kan få kompensationsåtgärder och attraktivitet i området, säger Christer Vinsa.

Genom att sänka vägen är förhoppningen att den ska synas mindre och att buller och ljus från trafiken ska minska och att det ska gå att göra roligare passager, som till exempel träbroar över vägen för skidspåren.

- Vi är mitt uppe i diskussioner tillsammans med LKAB och Trafikverket om de här bitarna och vi hoppas att vi ska kunna lösa det mesta av frågorna så att det inte blir något hack i tidsplanen, säger Vinsa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om