Projektet inleddes 2010 i samband med att lagen om att kvicksilverlampor inte ska finnas i handeln efter 2015 kom. Kvicksilverlamporna byts nu ut och samtidigt ser kommunen över var och hur tätt belysningspunkterna är placerade. Parakka har till exempel kring 100 lampor idag och där försvinner lamporna på en sträcka. Men den nordvästra stranden i Laxforsen och Poikkijärvi kommer att få belysning.
2011 startade man i Lannavaara på försök och fortsatte med småorterna.
Glesningar av gatulamporna har också gjorts på prov i Kiruna tätort, både på gångstigar och bilvägar - något som enligt Charlotta Blind, beställarombud inom gatu och VA i Kiruna kommun, i princip gått obemärkt förbi.
För två veckor sedan klubbade kommunstyrelsen igenom riktlinjerna för övriga orter med kommunalt VA, samt övriga orter utan kommunalt VA men med minst 30 invånare.
Vägarna som ses över är statliga vägar med kommunalbelysning, liksom kommunala och enskilda vägar. De som berörs av demontering är i första hand enskilda infartsvägar, där antalet permanentboende hus är för få.
– Vi försöker hålla de allmänna vägarna där folk bor öppna med belysning och bedömer att det ska vara mellan 90 och 100 meter mellan lamporna. I stort sett blir det varannan trästolpe som får en lampa – inte varannan lampa bort, för på många ställen är det redan de avstånden.
Att kommunen nu ser över belysningen har många aspekter, menar Charlotta Blind. Dels är det en miljöfråga, då de gamla lamporna har en hög energiförbrukning och man fasar ut kvicksilvret.
– Det är en trafiksäkerhetsfråga och ekonomifråga. Dagens lampor lyser bättre. Vi försöker få belysningen dit folk faktiskt bor och det ser vi som trafiksäkerhetshöjande – det finns många barn som inte har några gatulampor idag.
Räcker det inte med att bara byta ut armuterna, måste man verkligen glesa?
– Våra prognoser visar att det inte räcker att bara byta. Om vi behåller alla punkter klara vi oss en kortare tid, men ingen längre tid. Vi kan komma att få ökade elpriser och det är en stor investering att byta ut armaturerna. Vår bild är att vi inte kommer spara något, utan det handlar om att försöka hålla budget.
Tätorterna är nästa etapp och enligt Charlotta Blind tittar man nu på trygghets- och säkerhetsaspekten på gång- och cykelbanor när gatulamporna kan komma att glesas. Här kommer man att titta på helheten och inte bara belysningen.
– Vi arbetar med det lokala trygghetsrådet och värderar säkerhetsstatusen, det är många parametrar som bidrar till en upplevd ökad säkerhet och ökad trygghet. Vi tittar på om det är mycket sly runtomkring och vi kommer jobba med skyltningen.