Naturbevakaren Lars Olsson är på väg ut mot Kebnekaise när Norrbottens Media når honom. Han är en av de som sköter tillsynen av skoterförbudsområden i Kirunafjällen.
– Det är vi och polisen. Polisen är ute när de får loss resurser och vi brukar vara ute tillsammans. Vi från länsstyrelsen är ute hela tiden, säger Olsson.
Han är inte förvånad över att samebyarna Gabna, Laevas och Girjas vänt sig till Länsstyrelsen istället för kommunerna.
– De har inget förtroende för kommunen, de tycker att de går skoterintressenternas ärenden.
Vad tänker du om konflikten mellan renskötarna och skoteråkare?
– Den är ofrånkomlig. Mer så i takt med klimatförändringarna.
– Hade renarna varit nere i skogslandet, som det är tänkt, hade det inte varit några problem.
På grund av att mycket av vinterbetet är otillgängligt, till exempel på grund av snömängd eller skogsavverkning, tvingas samebyarna hålla renarna på fjällen allt längre tid.
– Men i Riksgränsen har de varit och tömt helt, de får sån spridning på renen på grund av skotrarna, säger Lars Olsson.
Naturbevakarna har i uppdrag att sköta tillsynen av både de tillfälliga och fasta skoterförbuden.
– I de tillfälliga som kommunen beslutar om är det 1500 kronor i böter. Jag stoppade en norrman en gång som frågade om han kunde betala för två dagar på en gång, han tyckte att det var så billigt.
I de fasta områdena är det dagsbot med ett minimibelopp på 12 000 kronor i böter.
Borde det vara dagsbot även för de tillfälliga områdena?
– Det hade varit rimligt, men inneburit mer jobb för polis och åklagare.
En grupp som pekats ut av politiker som påverkas av stora förbudsområden är de som vill ta sig till sin fiskesjö. Men Lars Olsson menar att det handlar om helt andra grupper som är den stora volymen skoteråkare.
– Volymen och sättet att färdas har förändrats. Det har blivit tusen gånger värre. Och pimpelfiskarna hittar du snart på museum.
– Samtidigt så sköter sig de flesta, men det några, i regel unga killar, som skiter i konsekvenserna.
Starka ekonomiska intressen ligger i bakgrunden, skoterförsäljningen ökar. Skoteråkarna hyr rum i Kiruna, Riksgränsen eller Abisko.
– Politikerna tycker att vi ska ha fjällen som en racerbana för skotrar.
Men skoteråkningen påverkar inte bara renen utan övriga djurlivet.
– Vi ser ju effekterna av den fria åkningen. Det finns inte ens fjällripor runt Riksgränsen under skotersäsongen.
Vad behöver göras?
– Det är inte helt enkelt. Nåt måste man ju göra och det är ju såklart en politisk fråga. Men det är väl ändå inte meningen att vi ska ha naturen till racerbana?
Lars Olsson hade gärna sett större polisiär närvaro i fjällen under högsäsongen.
– De har en preventiv effekt, folk sköter sig på ett helt annat sätt så fort de ser en polisuniform, säger naturbevakaren och fortsätter:
– Sen är det lite olyckligt system att det är kommunpolitiker som ska ta besluten om skoterförbud, de är så känsliga för sin väljarkår.