Finanskrisen har nått Icehotel

Även turistmagneten Icehotel i Jukkasjärvi berörs av lågkonjunkturen och tvingas varsla personal.- Vi måste anpassa oss efter bokningsläget, säger vd Yngve Bergqvist.

Årets upplaga av ishotellet i Jukkasjärvi håller på att växa fram som bäst. Nu slår lågkonjunkturen även mot länets flaggskepp i turistbranschen. Färre bokningar innebär mindre personal.FOTO: HANS STERNLUND

Årets upplaga av ishotellet i Jukkasjärvi håller på att växa fram som bäst. Nu slår lågkonjunkturen även mot länets flaggskepp i turistbranschen. Färre bokningar innebär mindre personal.FOTO: HANS STERNLUND

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2008-11-27 06:00
En stor del av ishotellets personal är säsonganställda som skulle ha börjat jobba vid det kommande månadsskiftet eller strax före jul.
Några har fått besked om att det inte blir något jobb vid Icehotel i år. Dessutom har ett antal som redan är anställda varslats om uppsägning - som beredskap i fall det skulle bli ett riktigt mörkt år.
Antalet okänt
Hur många det handlar om är det enligt Yngve Bergqvist för tidigt att säga.
- Jag kan inte svara på hur många som har varslats, jag tror inte ens att det är klart. Men det handlar inte om så många, och varsel är ju inte detsamma som uppsägningar.
Växer fram som bäst
Det är över huvud taget inte klart hur många som kommer att arbeta vid årets upplaga av ishotellet som håller på att växa fram som bäst i Jukkasjärvi.
Det beror på hur bokningsläget förändras framöver.
- Mycket tyder på att det kan bli färre bokningar. Just nu ser det ut som att det kan bli i nivå med säsongen 2005-06. Det är lite komiskt att det händer i år när vi har den bästa vintern på länge.
Framför allt finns det tendenser till att det blir färre företagsbokningar.
- Det stod lite grand stilla under oktober, men då hade vi å andra sidan tokmycket året innan, säger Yngve Bergqvist.
Påverkas irrationellt
Ishotellets vd säger att det är svårt att göra några allmänna analyser av hur lågkonjunkturen påverkar turistbranschen.
Till exempel kan utsikterna för den svenska marknaden påverkas positivt om fler svenskar väljer att söka upplevelser på hemmaplan i stället för att resa utomlands.
Därför skjuter Icehotel in sig till stor del på Sverige i marknadsföringen. Samtidigt ser Yngve Bergqvist att direktflygen från England är bra bokade. Slutsatsen blir sålunda:
- Man kan inte göra några tvärsäkra profetior. Turistbranschen ligger ofta lite efter och påverkas irrationellt, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om