Få cyklister i Kiruna på vintern

Bara tre till fyra procent av Kirunaborna tar cykeln till jobbet eller skolan året om.Förre miljöchefen Mats Lahti är en av dem. Han är inte förvånad över att det inte är fler.- Den dåliga snöröjningen gör att cyklisterna tvingas ut på vägarna, säger han.

Mats Lahti är en av få Kirunabor som cyklar sommar som vinter.FOTO: Hans Sternlund

Mats Lahti är en av få Kirunabor som cyklar sommar som vinter.FOTO: Hans Sternlund

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2011-12-23 06:00

En enda cykel står parkerad utanför Stadshuset trots att det är en fin vinterdag i Kiruna.

Den tillhör miljöinspektören Mats Lahti som cyklar till jobbet i ur och skur, sommar som vinter. Det har han gjort i 10-15 års tid.

Enligt honom gör kommunen väldigt lite för att uppmuntra fler till att lämna bilen hemma.

Han säger att det saknas viktiga förbindelser i gång- och cykelstråken som gör att man som cyklist tvingas ut i bilarnas körfält.

Dåligt blev sämre
Framför allt är han missnöjd över snöröjningen. Han säger att den har varit dålig tidigare och blivit ännu sämre den här snösäsongen.

- Hur ska föräldrar våga låta barnen cykla till skolan om det inte finns röjda gång- och cykelvägar. Vill vi ha ett samhälle med biltrafik överallt?

Mats Lahti ser ett samband med att Kiruna kommun kommer på plats 286 av 290 svenska kommuner i miljörankingen.

- Det saknas politiska strategiska dokument som talar om vad vi vill och var vi ska inom områden som energi, trafik, och miljö.

Resvanor kartlagda
Att väldigt få Kirunabor cyklar på vintern var något som forskare vid Luleå tekniska universitet slogs av när de helt nyligen gjorde i en resvaneundersökning.

Bara tre-fyra procent av de tillfrågade Kirunaborna tar alltid cykeln, fem procent cyklar vanligtvis och tio procent cyklar ofta.

- Det är väldigt lågt, även jämfört med andra nordliga städer som Luleå. Där är det betydligt vanligare att folk cyklar vintertid, säger Charlotta Johansson vid institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser.

Kuperat i Kiruna
Det kan hänga ihop med att Luleå i högre grad är en studentstad - och studenter cyklar.

Charlotta Johansson säger att den största skillnaden trots allt är topografin.

- Det är väldigt kuperad terräng i Kiruna och det något som cyklister är känsliga för, säger hon.

Även halkbekämpning spelar stor roll, och där ingår även snöröjning.

- Man får till exempel lätt en misstro mot bussresande om bussen inte skulle komma i tid en gång. På samma blir det ett starkt minne för cyklister om det inte är snöröjt vid något tillfälle, säger hon.

Prioriterade vägar och stråk
I Kiruna kommun har man trots allt tagit krafttag inför säsongen för att förbättra för gång- och cykeltrafikanter.

De nya kravspecifikationerna pekar ut ett antal prioriterade vägar samt gång- och cykelstråk där det vid fem centimeters snöfall ska vara snöröjt inom fem timmar.

Tidigare gällde sju centimeter och tolv timmar för alla gång- och cykelstråk.

Får färre klagomål
- Vi hoppas framför allt att de som går och cyklar ska märka en förbättring. Vi har redan märkt att det är mindre klagomål från äldre och handikappade, säger Charlotta Jannok, beställarombud för gatu- och VA vid Kiruna kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om