Omkring 40 klimatforskare från Storbritannien har arbetat i Kiruna i några veckor.
De har flugit i omgivningarna runt Kiruna i det specialbyggda flygplanet och gjort mätningar med instrumenten som sitter på utsidan av planet.
Bättre väderprognoser
Utifrån värdena som samlas in görs modeller som sedan jämförs med informationen från vädersatteliterna.
- Modellerna är viktiga för många meteorologer som använder dem för att kunna ge mer detaljerade väderprognoser, säger Phil Brown, forskare i Met Office, Storbritanniens motsvarighet till SMHI.
De brittiska forskarna har rest till Kiruna av många anledningar. Huvudskälet var att studera snö- och isytor.
Flygplanet som forskarna använder var ett vanligt standardflygplan för passagerare som gjordes om för ungefär åtta år sedan.
- Under vingarna sitter instrument som mäter molnens regndroppar och snökristaller. En annan sak som skiljer det här från ett vanligt flygplan är något som vi kallar för blåsan, en utbuktning som är indelad i tre delar. Den längst bak bär ett instrument som mäter värmestrålning, säger Phil Brown.
Känsliga instrument
Längst fram i samma behållare finns en infraröd kamera som mäter värmestrålning.
- När vi har flugit över frusna sjöar visar den temperaturskillnader på ytan, förklarar Phil Brown.
Allra längst fram på flygplanets nos finns små hål som mäter tryckskillnader och visar från vilken vinkel luften
möter flygplanet.
- Vi vet flygplanets riktning och hur snabbt den flyger genom luften och över marken, med all den informationen kan vi mäta vinden i atmosfären och även använda det för att mäta värmen som kommer upp från havsytan, säger Phil Brown.
Glad över besöket
Hela forskarteamet har haft sin bas på Arena Artica på Kiruna flygplats. Flygplatschefen Peter Salomonsson är glad över besöket.
- Det är big bussines för hela Kiruna. Vi hyr ut lite hangaryta, men det är bara en liten del. Det kommer hela Kiruna till gagn, det är det jag tycker är så fint. De hyr bilar, hotellrum och besöker restauranger så jag tycker det är jättekul, säger han.