Ett klipp för nya infarten

Nu är den nya infarten till LKAB:s industriområde i Kiruna invigd. Genom öppnandet av södra infarten styrs 200 lastbilar per dygn från centrum.

Victoria Aidanpää är projektledare för projektet med den södra infarten. En sak hon arbetat med är att skylta enkelt. Längs vägen finns flerfärgade lampor och skyltar.

Victoria Aidanpää är projektledare för projektet med den södra infarten. En sak hon arbetat med är att skylta enkelt. Längs vägen finns flerfärgade lampor och skyltar.

Foto: Åsa Junkka

KIRUNA2010-10-05 06:00
När den nya järnvägen ska anslutas till den gamla måste trafiken in till LKAB:s industriområde ledas om. Den gamla vägen via Viscara stängs, och i går invigdes den nya infarten. Lastbilarna kommer i stället att köra via vägen mot Nikkaluokta och in på LKAB:s område genom södra infarten.
- Det är tät trafik som nu slipper ta vägen genom centrala Kiruna, säger Mikael Westerlund, verksamhetschef för projekt i och med samhällsomvandlingen som klippte bandet och därmed invigde sträckan.
"En milstolpe"
Bygget av den 4,7 kilometer långa infarten startade i mars 2009 och har kostat 30 miljoner kronor.
- Det här är en milstolpe och en länk i samhällsomvandlingen. Den senaste prognosen säger att samhällsomvandlingen kommer att kosta 820 miljoner i år, och en stor del av den är väg och järnväg, säger Mikael Westerlund.
En viktig del i projektet med infarten har varit säkerheten. Längs vägen finns nya skyltar som är anpassade efter industriområdet. I korsningar lyser stolpar i olika färger under natten och gröna kryss kantar vägen för att även chaufförer som aldrig varit på området ska hitta.
Även friluftslivet har funnits med i planeringen. Intill Nikkaluoktavägen har man anlagt en skoterport under infarten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om