n Dagspressen, radio, TV-nyheterna har de senaste veckorna rapporterat om ökad turism till Sverige. Jag blev pinsamt medveten om att några av Lapplands stora destinationer inom Kiruna kommun, inte klarar av ens att leva upp till det mest elementära service.
Torsdagen, 21:a juli, skulle vi fira farbror Stures 82 åriga födelsedag, med att göra den årliga dagsutflykten, till någon av fjällstationerna i Kiruna kommun, Björkliden eller Abisko, tillsammans med tre av hans gamla vänner, som bor på samma hem.
Alla uppskattar de god mat i mysig miljö och därtill en fin biltur med rullatorer genom vackra fjäll och utsikt över Torneträsk.
Vi hade bestämt oss för att åka till Björklidens Turiststation och ringde därför för att beställa bord. Jag kollade samtidigt vad de hade för lunchmeny, alternativt á la Carte.
- Vi har två rätter att välja på, den ena är ärtsoppa och den andra är pannkaka.
- Har ni inga andra rätter att välja på, frågade jag.
- Nej, svarade damen i Björkliden.
Jag ringde vidare till Abisko Mountain Lodge, i Abisko Östra, som jag hört skall vara duktiga på god mat.
- Vi har ingen lunchservering, svarade man.
Det fanns då ytterligare en möjlighet.
Jag ringer därför till STF:s Abisko Turiststation, välkänd för god mat.
På min fråga om meny svarar en dam.
- Vi serverar potatis- och purjolökssoppa och pannkaka.
Jag frågar om de har några andra rätter för vi firar en födelsedag.
- Nej, kocken har fullt upp med att grädda pannkakor.
Min sista chans var att ringa till Nikkaluokta turiststation, som så vackert ligger i Ladtjovagge.
Jag får ett snabbt svar.
- Javisst har vi à la Carte. Vi har flera rätter att välja på. Välkommen.
Här blev valet goda älgfärsbiffar och renskavsgryta med mandelpotatis. Krångligare än så behöver inte god lokalproducerad mat var. Inget fel på soppa och pannkaka, men det äter man kanske varje vecka under övriga året. Ledsamt att ingen vilja till flexibilitet på dessa anrika turistorter.
Svenska regeringen med jordbruksministern i spetsen, profilerar ju Sverige som:
"Det stora nordiska kulinariska matlandet med inhemska råvaror".
Så här fungerar våra turiststationer under högsäsong, hur skall det då inte vara under lågsäsong.
Stackars utländska turister och svenska för den delen.
Man kan fråga sig om leverantörerna på sådana välrenommerade turistorter, är så kallade, "exportmogna" för att kunna ta emot med utländska besökare, när man knappt inte klarar av den lokala, inhemska besökaren.
Var är det goda värdskapet. Aningen krävs mer utbildning eller mer konkurrens