En halvtimme innan avgången hade det börjat samla sig riktigt mycket folk vid stationsbyggnaden. En av dem som stod och väntade på den historiska sista avgången var 86-årige Kurt Klum. Kanske var det inte så konstigt att han kände sig lite nostalgisk. Järnvägsstationen var ju en stor del av hans liv.
– Jag var lokförare från 1945 fram till 1987, så jag har kört här i närmare 42 år. Det känns lite vemodigt såklart att det sista tåget nu snart ska åka, sa han.
Byggnadsminnet hävt
Stationshuset vid Kiruna järnvägsstation uppfördes 1915 och ritades av Folke Zettervall. Det är byggt med skånskt handslaget tegel. Stationshuset är byggnadsminnesförklarat, men i december 2011 beslutade länsstyrelsen att häva byggnadsminnesförklaringen och tillåta en rivning. De ansåg att det skulle vara för stor rasrisk att flytta stationshuset och att nedmontera för att sedan återuppbygga bedömdes inte rimligt i förhållande till byggnadens kulturhistoriska värde. Vilket datum stationshuset rivs är ännu inte bestämt.
Historisk lokförare
Mats Eriksson dirigeras av fotograferna. Han ska helst stå så att både tåget och stationshuset kommer med i bild. Mats Eriksson är lokföraren som ska lämna Kiruna järnvägsstation för sista gången. Han säger att han inte riktigt vet om han är rätt person för det jobbet.
– Jag har kört mindre än ett så det är inte så vemodigt för mig. Det är lite synd att jag kör denna resa egentligen, det borde kanske ha varit någon som nästan var i pensionsåldern som skulle kört istället, sa han.
"Det känns sorgligt"
Klockan 17.15, tjugo minuter innan avgång, sätter sig Elsy Påve tillrätta i sätet. Det var ingen tanke hon hade när hon bokade biljetten, att hon skulle bli delaktig i en historisk resa.
– Men jag har ju åkt tåget många gånger förut så det känns egentligen inget speciellt, sa hon.
När du kommer tillbaka kommer du inte komma hit.
– Ja, det känns lite sorgligt. Man har ju alltid kommit hit till den här stationen och så plötsligt läggs den ner, sa hon.
Nya stationen
Anledningen till att Kiruna järnvägsstation nu rivs beror på sprickbildning från gruvan. Gruvvägsbron ska tas bort och en ny infart byggas. Nästa gång Elsy Påve kommer till Kiruna stannar tåget 1,5 kilometer norrut, vid Kiruna Malmbangård. Där finns den nya tillfälliga stationen. 2017 är målet att en ny järnvägsstation ska vara klar. Var den kommer placeras är ännu inte bestämt.