Redan på förhand såg det här året ut att bli jobbigt för besiktningsfirmorna i landet. På grund av pandemin gick det att skjuta fram sin besiktning under 2020. Branschen räknar att det har varit mellan 400 000 och 500 000 fler fordon att besikta i år.
Opus Bilprovning, den enda besiktningsstationen i Kiruna kommun, var hårt belastad med minst en månads väntetid i somras.
– Vi såg att det skulle bli väldigt mycket fordon som skulle besiktas, speciellt under juni, juli och augusti. Vi är ju styrda av semesterlagen, vi måste också erbjuda våra tekniker semester under juni till augusti. Då gick vi ut med ett semestererbjudande. Tar du mindre semester eller flyttar den får du fler semesterdagar eller pengar, säger Tord Fornander, vice VD på Opus.
Fornander tror inte att det var en enda av bolagets tekniker i Norrbotten som nappade på det erbjudandet. Därför blev det en tuff sommar för stationen som i perioder varit underbemannad.
Lösningen ligger i att ha fler anställda i Kiruna, men det är väldigt svårt att rekrytera.
– De tekniker som jobbar i Kiruna tror jag tjänar mest av alla tekniker i bolaget. De har ett Kirunatillägg till och med på sin lön, haha. Men vi får inte riktigt behålla dem. Det är svårare att rekrytera absolut. Jag tror att vi har personal på gång och vi har lånat dit personal under en period.
Kunderna har i visa fall fått ta sig till Boden eller Luleå för att besikta.
– Vi har inte upplevt väntetider på det här sättet. Det måste vara sju-åtta år sedan. Jag tror att vi har haft väntetider på fyra veckor i Kiruna. Det har varit en tuff period.
Drop in-tider var inte tillgängliga på stationen i sommaren, men ibland släpptes det tider på morgonen som det gick att boka. Det går tillbaka till att stationen var underbemannad, Fornander säger att man har försökt lösa det med en del övertid.
– Vi har nya tekniker på gång in där. Så det kommer att lösa sig det också. Det vi har pratat om i Kiruna är att ha nån form av skift där också. Hela samhället verkar vara så där att de jobbar sju dagar och sen är de lediga sju dagar i princip. Då får nog vi försöka anpassa våra anställningsförhållanden till det också.
En annan förbättring från Opus är en mobil station som kommer att börja användas nästa år i Norrbotten och Västerbotten.
Svensk Bilprovnings station i Gällivare, den enda i kommunen, har också haft det tufft.
– Känslan är när jag pratar med stationscheferna här uppe är att det är ett jäkla stort tryck. En tydlig grej som vi märker att det kommer kunder från andra orter som i vanliga fall inte besöker oss. Det är trevligt att de vill besöka oss, men vi har inte kunnat ta emot alla. Det är det som är så tråkigt, säger Christer Forsgren, regionchef i norr för Svensk Bilprovning.
Det har varit en månads väntetid på stationen i sommar. Det har inte heller funnits några drop in-tider i Gällivare för personalen har inte hunnit med det.
– Vi ska minska på trycket framöver tänker vi. Vi gjorde också en schemaförändring i år där vi försökte få en del tid förflyttad till slutet av månaden för kunderna har en tendens att vilja komma i slutet av månaden. Men det har varit så mycket mer tryck än vi har kunnat ta emot.
Forsgren tror att när väl Gällivare får in en tekniker till på station, det pågår en rekrytering, kommer man att klara av trycket på ett bättre sätt.