Annika Larsson är projektledare för Kirunaprojektet på Trafikverket. Hon menar att detta inte påverkar E10:an och att det är säkert att köra på vägen.
– Vi jobbar vidare som vi gjort tidigare, det är egentligen inte någon förändring för oss. Vi vet att det är säkert. Vi skulle aldrig riskera att det inte är det, säger hon.
Trafikverket, Kiruna kommun och LKAB har ett samarbete där de träffas och tittar på vägen i en expertgrupp.
– Trafikverket ansvarar för E10:an som väghållare så det är vårt ansvar att se till att den är trafiksäker och fungerar. Den dag den inte kan tas i bruk är det vi som tar beslut om att vi leder om trafiken. Genom mätprogrammet ser vi att vägen håller. Om det börjar bli någon rörelse i vägen och att den inte går att använda då får vi leda om trafiken helt enkelt.
Trafikverket hoppas få börja bygga den nya E10 nästa år. Men hur sent de kan komma igång och ändå hinna bli klara innan gamla E10 blir ofarbar kan Annika Larsson inte svara på.
– Det är jättesvårt att säga exakt vilket år men vi räknar med att vi kommer igång nästa år. Men kommer vi inte igång nästa år då gör vi en ny översyn.
Vad har ni för beredskap om sprickbildningen plötsligt skulle gå mycket fortare?
– Vi får information från LKAB kontinuerligt enligt deras mätprogram ett antal gånger per år. Och så har vi mätprogrammet på vägen där vi mäter och ser. Och vi gör fältbesök och håller koll på vägen så att den är i bra skick, säger Annika Larsson.