LKAB sitter fortfarande i förhandlingar med Trafikverket gällande omdragningen av E10:an. Men klockan tickar. Gruvbolaget närmar sig den punkt då man måste gå över till nästa nivå. Och för att göra det måste kommunen godkänna detaljplanen för området GP2.
Enligt Gruvtolvans ordförande Jan Thelin så närmar sig LKAB ett kritiskt läge.
– Kommunen håller detaljplanen som gisslan. Får vi ingen detaljplan så kan det bli stopp i produktionen redan om en månad. I värsta fall så kan de i sin tur leda, säger han.
Den planerade omdragningen av E10:an beräknas i dagsläget kosta omkring 500 miljoner kronor. LKAB har sedan tidigare sagt att de är villiga att betala 200 miljoner för projektet. Och förhandlingarna med Trafikverket om de återstående 300 miljonerna har pågått under lång tid.
Enligt Jan Thelin som är ordförande på gruvtolvan så har LKAB fått besked om att Trafikverket inte kommer gå in med de 300 miljonerna som just nu saknas för att finansiera vägbygget.
– Trafikverket har sagt kategoriskt nej till att betala någonting. Man tycker att de borde ta någon form av ansvar men det verkar de strunta i, säger Jan Thelin.
LKAB:s kommunikationsdirektör Bo Krogvig kan däremot inte bekräfta uppgifterna om att Trafikverket lämnat något besked om finansieringen.
– Jag kan varken bekräfta eller dementera de uppgifterna. Det jag kan säga är att vi just nu sitter i förhandlingar med Trafikverket och håller på att ta fram en lösning. Sedan ska vi skriva ett genomförandeavtal mellan LKAB och Trafikverket. Vem som kommer betala för vad kommer inte vara klart förrän bläcket på avtalet har torkat, säger han.
Hur brådskande är det att hitta en lösning?
– Det som kan bli verkligt kostsamt det är om vi inte får detaljplanen för GP2-området, för då kommer det påverka vår gruvdrift. Och vi börjar helt klart närma oss en punkt där beslutet måste fattas. Detaljplanen skulle ha blivit godkänd redan i september och då hade alla varit på den säkra sidan, säger han.
Kirunas kommunalråd Kristina Zakrisson menar att det inte skulle spela någon roll om det är LKAB eller Trafikverket som står för kostnaderna.
– För kommunens del så är inte det viktigaste vem som finansierar projektet, utan att det faktiskt byggs. Men kommunen kommer absolut inte gå in och betala för det här projektet, säger hon.
Jan Thelin menar att kommunen håller detaljplanen som gisslan i väntan på besked om vägbygget?
– Så kan man ju uppleva det och på sätt och vi så har han rätt. Vi är absolut medvetna om allvaret men det viktigaste för kommuninvånarna är att vi har en ny E10 när den gamla inte går att köra på.