Dumperföraren och arbetsgivaren ansvariga för dödsolyckan

Dödsolyckan i november förra året på LKAB:s industriområde inträffade på grund av bristande riskinventering och otillräckliga instruktioner från företagets sida. Det slår åklagaren nu fast. Både dumperföraren och arbetsgivaren, en underentreprenör, är skyldiga till brott genom oaktsamhet.
– Det blir ingen rättegång då både föraren och företaget tar på sig ansvar, säger åklagare Åse Schoultz.

Flaggorna hissas på halvstång utanför grindarna vid Kirunagruvan efter den tragiska dödsolyckan.

Flaggorna hissas på halvstång utanför grindarna vid Kirunagruvan efter den tragiska dödsolyckan.

Foto: Mikaela Sjöstedt

Kiruna2024-12-20 18:45

Nyheten i korthet

  • En dödsolycka på LKAB:s industriområde i november förra året orsakades av bristande riskinventering och otillräckliga instruktioner, enligt åklagaren. Både dumperföraren och arbetsgivaren, en underentreprenör, anses skyldiga till brott.
  • Olyckan inträffade när 18-åriga Nova Blomkvist, som var ny på jobbet, blev påkörd av en dumper. Hon hade suttit i dumpern för att lära sig köra och blev överkörd av dumperns bakre hjulparti efter att ha klättrat ner från fordonet.
  • Dumperföraren döms till villkorlig dom och 60 dagsböter, medan underentreprenören ska betala 2 miljoner kronor i företagsbot för arbetsmiljöbrott innefattande vållande till annans död.

I november förra året dog 18-åriga Nova Blomkvist när hon blev påkörd av en dumper inne på LKAB:s industriområde. Hon var helt ny på jobbet och gjorde sin första arbetsvecka hos en underentreprenör inne på industriområdet. Hon satt med i dumpern för att lära sig dumperkörning. 

Olyckan inträffade strax efter midnatt den 13:e november, när Nova Blomkvist lämnat dumpern. Hon klättrade nerför stegen som finns mellan främre och bakre hjul.

– Anledningen till olyckan var att föraren inte såg arbetstagaren i någon av dumperns backspeglar och började köra när arbetstagaren ännu befann sig i dumperns riskområde. Ansvarige för arbetsmiljon på företaget har av oaktsamhet orsakat arbetstagarens död. En tillräcklig riskinventering och riskbedömning har inte gjorts, säger Åse Schoultz.

Olyckan har utretts både av arbetsmiljöverket och polisen. Dumperföraren och tillika arbetskamraten har mått väldigt dåligt och det dröjde nästan ett år innan han kunde höras. 

– Föraren har mått så fruktansvärt dåligt, det har inte gått att höra honom förrän i oktober. Därför har det här dröjt.

undefined
Åklagare Åse Schoultz

Åklagare Åse Schoultz skickade under fredagseftermiddagen ut strafförelägganden mot dumperföraren och företaget. 

– Föraren tar på sig att han vid framförandet av dumpern, av oaktsamhet efter att Nova lämnat fordonet, vållat hennes död. 

Han tilldöms till villkorlig dom och 60 dagsböter.

Underentreprenören ska betala 2 miljoner kronor i företagsbot, för arbetsmiljöbrott innefattande vållande till annans död.

Utredningen har inte kunnat visa hur lång tid som föraren väntade, om Nova Blomkvist ramlat eller av vilken anledning hon blivit kvar inom dumperns riskområde.

– Det är sällan man har med passagerare i dumpern. Företaget skulle ha haft rutiner eller i alla fall gett instruktioner till förarna om att inte åka förrän man haft ögonkontakt med passageraren som stigit av, säger Åse Schoultz. 

Då det handlar om en arbetsplatsolycka tilldöms underentreprenören företagsbot.

– Det är så sorgligt så sorgligt med de här arbetsplatsolyckorna, att behöva gå till jobbet och inte kunna komma hem, säger åklagare Åse Schoultz. 

undefined
Olyckan skedde inne på LKAB:s industriområde, en mörk novembernatt.

Strafförelägganden, som är att betrakta som domar ska skrivas under av föraren och företaget innan det är klart. Något som de sagt att de kommer att göra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!