"Det kändes hopplöst"

Emma-Sofia Olsson, 17 år, har dålig erfarenhet av att läsa på distans. Det är i linje med vad lärare i Kiruna anser är faran med ett gemensamt gymnasium i norra delen av länet.

Foto:

KIRUNA2008-12-09 06:00
Emma-Sofia Olsson går det andra året på Hjalmar Lundbohmsskolans samhällsprogram, inriktning språk. I höstas läste hon franska steg 4 på distans mot Pajala och Gällivare. Efter fyra lektioner slutade hon.
- Distansläraren var jättebra, det var tekniken som inte fungerade, säger hon.
Utvärdering
Emma-Sofia Olsson har gjort en utvärdering av undervisningen. Hon har under hela hösten antecknat hur lektionerna fungerat.
Det började med att hon fick åka till Malmberget för att träffa läraren och titta närmare på utrustningen. En hel dags lektioner på hemmaplan gick till spillo.
Den första lektionen i Kiruna gick inte att genomföra då Pajala inte ringde upp. Nästa lektion hölls i en sal på Parkskolan där det var mycket spring och svårt att koncentrera sig. Vid nästa tillfälle var ljudet dåligt och det brusade hela tiden. Till slut fick hon nog.
- Sista gången kändes det riktigt hopplöst.
I Gällivare var de fem elever som läste distanskursen. I Kiruna två, men den ena slutade efter en kort tid. Emma-Sofia Olsson satt för det mesta ensam med böckerna.
Minskat elevantal
- Det fanns ingen att diskutera med, det hade behövts. Det är svårt att läsa ett nytt språk på distans, den personliga kontakten med läraren försvinner.
Det löste sig ändå till slut. Efter att Emma-Sofia avbrutit ett individuellt val och kastat om lektioner på schemat kunde hon läsa franska steg 4 med de som läser steg 3 i Kiruna.
Emma-Sofia Olsson är glad att hon slipper vara med om den eventuella sammanlagningen av gymnasieskolorna år 2010. Lapplands kommunalförbund har lagt fram ett förslag där skolorna i Pajala, Jokkmokk, Gällivare och Kiruna förenas i samma organisation. Det ska motverka effekten av att elevantalet minskar.
Planerna har mött på hårt motstånd från lärarhåll. På Hjalmar Lundbohmsskolan i Kiruna har 78 lärare skrivit under en protestlista. Lärarna anser bland annat att formuleringen "nya spännande arenor för lärande" i förslaget, är en omskrivning för distansundervisning via videokamera.
Ett komplement
"Både vi och våra elever vet att distansundervisning på gymnasiet inte är någon lyckad historia. Kontakten mellan lärare och elev blir opersonlig och gles. Mängder av viktig information och nyanser går förlorade" skriver lärarna.
Roger Suup (s) är ordförande i barn- och utbildningsnämnden:
- Fjärrundervisningen ska vara ett komplement. Hela program och kurser ska inte ske på distans.
- Vi ska se till att det finns trygga och säkra tekniska plattformar och att det går att använda en god pedagogik, säger Roger Suup.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om