Det är nio förväntansfulla barn, med förskolläraren Marita Karlenius i spetsen, som lämnar modulerna för att titta på de nyrenoverade lokalerna. Nu ska de bestämma var de ska hänga sina kläder och i vilka lådor de ska ha sina saker.
När de kommer fram sätter de sig i en ring på golvet och pratar om vad de vill ha i det nya klassrummet. Tankarna är många.
– Jag tycker att vi ska ha ett mysrum och språkrum, säger Izabella Stenberg.
– Vi kan hänga upp anteckningar på den stora anslagstavlan, föreslår Elina Heikki.
Trots att tiden i modulerna varit bra tycker de att de ska bli skönt att flytta in i sitt riktiga klassrum.
– Det är roligt här eftersom det är större. Det här känns lyxigt, säger Silje Bernin Ortwed.
Även förskollärarna tycker att det har fungerat att bedriva skolverksamhet i modulerna, men att det är enklare och mer praktiskt att vara inne i skolan.
– Det känns skönt att komma hit. Vi behöver inte längre ta på oss ytterkläder för att gå till matsalen, säger Maria Karlenius.
Men vägen tillbaka till de nyrenoverade lokalerna har varit lång. Redan en termin efter invigningen 2013 upptäcktes fuktskador i lokalerna som utrymdes i december samma år. Vissa elever placerades i tillfälliga lokaler, andra fick åka buss till andra skolor. Modulerna ställdes utanför skolan för ungefär ett år sedan, men först i maj kunde eleverna flytta in, eftersom även vissa moduler hade fuktskador.
– Vi var på plats när höstterminen började och det tyckte vi var bra. Att åka buss till Högalidskolan gick också bra. Bussresan gjorde vi till en lärandesituation och vi lärde oss väldigt mycket om Kiruna. Men det ska bli skönt att komma tillbaka och att vara inne på skolan. Nytt är nytt, det går inte att komma ifrån, säger förskolläraren Mona Mikko.
NCC har renoverat lokalerna efter en beställning lagd av Kiruna kommun. De har tagit bort ytterväggarna och materialet i dem. Nya fönster har satts in.
Det var många som fick besvär av att vistas i de fuktskadade lokalerna. Kan ni garantera att all fukt är borta nu?
– Vi har rivit bort det gamla som var skadat och när vi har byggt in nytt har vi mätt allt material, så vi vet att det inte är någon fukt i det inbyggda materialet, säger Hans Fjellborg, projektchef vid NCC.
Men när förskoleklassen tittar på klassrummet är det ingen som tänker på fukten som fanns i väggarna. När barnen får frågan om de vill tillbaka till modulerna ropar de unisont.
– Nej!