"Det har äskats mer pengar"

Från kommunens sida menar man att man tar problemet med långa handläggningstider på allvar.
– Det är inte som att vi blundar för det här. Det har äskats mer pengar för att kunna öka personalresurserna, säger Charlotte Köhler, planchef och tillfällig bygglovschef.

Kiruna kommun menar att de saker länsstyrelsen sagt måste bevaras från nuvarande stadshuset inte måste in i det nya. Men Britt Dahlin, domare på förvaltningsrätten, säger att det är en felaktig tolkning.

Kiruna kommun menar att de saker länsstyrelsen sagt måste bevaras från nuvarande stadshuset inte måste in i det nya. Men Britt Dahlin, domare på förvaltningsrätten, säger att det är en felaktig tolkning.

Foto: Simon Eliasson

KIRUNA2013-08-02 05:30

Både på plan- och bygglovskontoret har det de senaste åren varit hög personalomsättning.

Konsulthjälp

Planchef och stadsarkitekt är bara ett par av de positioner som relativt nyligen blivit tillsatta.

– Det påverkar naturligtvis. Att skola in nytt folk tar resurser i anspråk och gör att saker kan ta längre tid, säger Charlotte Köhler, som själv arbetat drygt ett halvår som planchef.

Idag är det totalt fem heltidstjänster som är sysselsatta med handläggning av bygglovsansökningar, inklusive stadsarkitekten som också är bygglovschef.

Problemet med långa handläggningstider har funnits länge, vad har gjorts för att korta ner tiderna?

– Bland annat har vi en konsult som arbetar med det här på heltid, utöver den ordinarie personalen, säger Charlotte Köhler.

Toppar i belastningen

Enligt Charlotte Köhler är inflödet av bygglovsansökningar något ojämnt fördelat sett över ett helt år.

– Det toppar under mars-april. Det skulle underlätta om det var mer spritt, säger Charlotte Köhler.

Vad gäller byggnationerna på nya industriområdet så menar Charlotte Köhler att anledningen till att det tagit tid är att detaljplanen för området hade begränsningar.

– Byggnadshöjden för det området var begränsad till åtta meter, och de flesta företag som velat etablera sig där vill bygga högre. Vi har alltså varit tvungna göra om detaljplanen, vilket har tagit sin tid, säger Charlotte Köhler.

Tidsåtgången förklarar hon med att man i samband med förändrad detaljplan måste ha samråd med berörda parter och ställa ut den nya planen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!