Både på plan- och bygglovskontoret har det de senaste åren varit hög personalomsättning.
Konsulthjälp
Planchef och stadsarkitekt är bara ett par av de positioner som relativt nyligen blivit tillsatta.
– Det påverkar naturligtvis. Att skola in nytt folk tar resurser i anspråk och gör att saker kan ta längre tid, säger Charlotte Köhler, som själv arbetat drygt ett halvår som planchef.
Idag är det totalt fem heltidstjänster som är sysselsatta med handläggning av bygglovsansökningar, inklusive stadsarkitekten som också är bygglovschef.
Problemet med långa handläggningstider har funnits länge, vad har gjorts för att korta ner tiderna?
– Bland annat har vi en konsult som arbetar med det här på heltid, utöver den ordinarie personalen, säger Charlotte Köhler.
Toppar i belastningen
Enligt Charlotte Köhler är inflödet av bygglovsansökningar något ojämnt fördelat sett över ett helt år.
– Det toppar under mars-april. Det skulle underlätta om det var mer spritt, säger Charlotte Köhler.
Vad gäller byggnationerna på nya industriområdet så menar Charlotte Köhler att anledningen till att det tagit tid är att detaljplanen för området hade begränsningar.
– Byggnadshöjden för det området var begränsad till åtta meter, och de flesta företag som velat etablera sig där vill bygga högre. Vi har alltså varit tvungna göra om detaljplanen, vilket har tagit sin tid, säger Charlotte Köhler.
Tidsåtgången förklarar hon med att man i samband med förändrad detaljplan måste ha samråd med berörda parter och ställa ut den nya planen.