KIRUNA
Fredrik Rehnbergs roll består till stor del av att hjälpa kunden i kontakter med kommunen inför och efter husköpet.
– Alla har ju inte full koll på hur det här fungerar, så jag guidar dem igenom processen, säger Fredrik Rehnberg.
Han berättar om en kund nyligen som efter att ha ansökt om bygglov fick krav på kompletteringar från kommunen.
– Då handlade det om innerdörrarnas mått. De stod inte utmärkta på ritningen. Jag har aldrig varit med om något liknande, inte ritningsmakarna heller, säger Fredrik Rehnberg.
Han menar att bygglovskontoret lägger allt för stor vikt vid detaljer.
– Självklart är det viktigt med hur man placerar huset på tomten, brandrisk och sådana saker. Men det är kataloghus vi sysslar med, alla ser likadana ut och är byggda efter Boverkets normer, säger Fredrik Rehnberg.
Han menar att de långa ansökningstiderna för bygglov leder till förluster för kunderna.
– Vi har ju lång vinter häruppe och folk vill komma igång innan det blir tjäle. Ska man vänta en hel vinter för att det går sakta med bygglovet så... Det blir ju dyrt för stackarna, säger Fredrik Rehnberg.
Var sitter det fast tror du?
– Man pratar om brist på resurser. Men det är inte så mycket nybyggnationer i Kiruna. Vi är störst och har haft 4-5 hus hittils i år. Man måste kunna hitta ett enklare sätt att hantera de här standardbyggda husen, säger Fredrik Rehnberg och fortsätter.
– Vi kom in med ansökan för ett av våra mest sålda enplanshus i april. Fortfarande inget bygglov. Det är sorgligt, säger Fredrik Rehnberg.