"Det är en kostnadsbit som man inte ska sticka under stol med"

LKAB Malmtrafik på Malmbanan har sagt upp kontraktet med Green Cargo och från och med nästa sommar körs Malmbanan i helt egen regi.

LKAB. Samtliga lokförare som kör malmtågen ska vara anställda inom LKAB från och med nästa sommar.

LKAB. Samtliga lokförare som kör malmtågen ska vara anställda inom LKAB från och med nästa sommar.

Foto: Håkan Zerpe

KIRUNA2017-09-06 16:50

Att alla förare är direkt anställda inom LKAB innebär att bolaget kan trafikera Malmbanan i helt egen regi med ett hundratal förare totalt i Sverige och Norge.

– Det är jättebra! Dels kan vi planera förarkåren bättre, vid inställda tåg kan förarna jobba på terminalen och vi kan styra allt själva. Nu när vi går upp i volym är det särskilt viktigt att vi inte ställer in tåg på grund av förarbrist. Det får bara inte hända, säger Anders Björnström, vd LKAB Malmtrafik.

Arbetet med att samtliga lokförare ska vara anställda inom LKAB påbörjades för ett par år sedan då alla förare på Green Cargo som körde på norra omloppet, Narvik, Kiruna, Malmberget och Svappavara erbjöds anställning i bolaget.

– Då valde vi att ha kvar södra omloppet mellan Malmberget och Luleå. Nu väljer vi att gå hela vägen och från halvårsskiftet nästa år har vi en helt egen förarkår både i Sverige och Norge, säger Björnström.

Anders Björnström säger att det blir billigare för bolaget med helt egen personal.

– Det är även en kostnadsbit som man inte ska sticka under stol med. Det är betydligt bättre att ha egna förare än att ta in dem externt, säger Björnström.

De cirka femton lokförare som har varit anställda av Green Cargo har erbjudits anställning hos LKAB. Dessutom utbildas tolv nya lokförare inom LKAB.

– Lokförare tillhör den kärnkompetens vi ska ha inom LKAB så det är ett strategiskt val. Det kommer att vara ett bristyrke de närmaste åren så detta är ett sätt att säkra upp att vi ska ha egna förare nu och i framtiden, säger Anders Björnström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om