Igår blev det officiellt att LKAB blir huvudsponsor åt basketlaget BC Luleå. Reaktionerna på sociala medier från Malmfältsbor lät inte vänta på sig och många har varit kritiska vilket Norrbottens Media skrev om igår.
Rösta: Är det rätt av LKAB att sponsra BC Luleå?
LKAB försvarade sin satsning med förklaringen att ett av skälen till att bolaget sponsrar är av marknadsföring för att stärka det egna varumärket.
– Det gör man bland idrottare som har ett stort reklamvärde och det kan inte de lokala föreningarna erbjuda, sa Mauritz Magnusson, kommunikatör på LKAB, till Norrbottens Media under måndagen.
Stefan Sydberg (M), kommunstyrelsens andre vice ordförande, säger att han som politiker inte vill lägga sig i vilka LKAB väljer att sponsra, men att man från bolagets sida måste förstå vilka signaler det sänder till Kiruna och Gällivare.
– Det sticker i ögonen bara att huvudkontoret ligger i Luleå, säger Sydberg.
Efter beskedet utbröt en diskussion mellan LKAB:s informationschef Anders Lindberg och Stefan Sydberg på Twitter om sponsringen.
– Om LKAB hade satsat pengarna i Kiruna hade vi mest troligt haft ett allsvenskt lag med mer publicitet än basket. Det är lite hönan och ägget. Sponsring ger resultat eller resultat ger sponsring, tweetade Sydberg.
Lindberg menar i sina gensvar på twitter att majoriteten av LKAB:s sponsring går till idrott och kultur inom Malmfälten. Han vill däremot inte gå in på vilka siffror det rör sig om och hänvisar till att sponsoravtal är affärsuppgörelser och att de inte offentliggör affärsavtal.