Dans blir skolämne i Kiruna

Till hösten sjösätts ett projekt som innebär att dans blir ett obligatoriskt ämne i ett antal årskurser i Kirunas skolor till hösten.- Det kan vara en kontroversiell fråga i den mansdominerade kultur som råder i Kiruna, säger Catarina Lahti Löfström, rektor vid Kulturskolan.

Skoleleverna i Kiruna fick själva prova på olika former av dans tillsammans med dansare på högskolenivå.

Skoleleverna i Kiruna fick själva prova på olika former av dans tillsammans med dansare på högskolenivå.

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2010-03-06 06:00
I går fick eleverna i de lägsta årskurserna vid Sameskolan, Vita vidderna och Vargen se en kort dansföreställning som sattes upp av studenter vid Danshögskolan i Piteå.
Därefter fick de själv pröva på att dansa under ledning av studenterna.
Det var slutet på en tredagars turné som har omfattat flera skolor i centrala Kiruna samt en roadtripp till Karesuando och Vittangi.
Anställer danslärare
Dessutom har ett 30-tal lärare, rektorer och skolpolitiker varit med på ett seminarium om dans under en halv dag.
Allt handlar om förberedelser inför det projekt som är tänkt att starta till hösten där samtliga elever i Kiruna ska få ta del av dans.
Kommunen har lämnat in en ansökan till Statens kulturråd för att kunna projektanställa en danslärare som tillsammans med danspedagogen Elena Loshakova ska jobba mot Kirunas skolor.
- Det handlar om att ge lärare fortbildning så att de själva kan jobba vidare med dans i skolan, säger Catarina Lahti Löfström.
Hon är beredd på att det kan finnas en inbyggd tvekan till dans, framför allt bland pojkar i högre årskurser.
- Projektet kan hjälpa till att avdramatisera det hela. Kulturskolan har tagit på sig en ny roll för att kunna möta fler elever och inte bara de som själva söker sig till dansen, säger hon.
Nationellt program
Arbetet att sprida kunskap om projektet "Dans i skolan" är ett samarbete mellan Kulturskolan och ett nationellt utvecklingsprogram genom Cecilia Björklund-Dahlgren.
Hon är något av en pionjär inom området och har haft uppdrag som Riksdanskonsulent vid Statens kulturråd.
Hon anser att dansen har haft en undanskymd roll när det gäller kulturen i skolan. Det har ofta bara handlat om bild och musik medan elevernas enda kontakt med dans har kunnat vara en schottis på idrottstimmen.
Hon framhåller att dansen har många fler betydelser än enbart den fysiska aktiviteten.
- Dansen kan användas som metod för eget lärande inom många ämnen.Vi skulle inte tränga in dans på schemat om vi inte visste att det tillförde något, säger Cecilia Björklund-Dahlgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om