Jörgen Olsson menar att Sveriges miljölagstiftning är i världsklass att den borde värnas om. Han tycker att det är en dålig väg framåt att ansökande bolag och myndigheter hackar på varandra.
– It takes two to tango och vi är definitivt övertygade om att så är det i miljötillståndsärenden också. En insiktsfull dialog måste komma till stånd.
I mars nästa år ska Copperstones miljötillståndsansökan lämnas in.
– Vi sticker ut hakan och säger att vi ska göra Sveriges bästa miljötillståndsansökan, det är väldigt stora ord, men vi står för dem. Vi är välfinansierade, det här året har vi tagit in 311 miljoner kronor, vi har ingenting att skylla på när det kommer till resurser. Vi kan inte kan inte skylla på att vi inte har tillräckliga resurser i form av konsulter heller, vi har tillsatt alla relevanta människor som sysslar med miljötillståndsärenden. Så om vi skulle misslyckas så har vi ingenting att skylla på.
Anders Lundkvist är miljö och hållbarhetschef.
– Vi jobbar stenhårt med att göra en bra ansökan, det innebär att vi tittar på hur vi kan utforma gruvan med minimal effekt för samhället runt omkring oss, för renskötsel och andra delar. Mycket bygger på att man designar verksamheten smart och minskar effekterna med designen och beskriver konsekvenser och skyddsåtgärder för olika saker. Det är det vi tror kan leda till att vi kan komma fram snabbt till ett tillstånd.
Vad är utmaningarna?
– Det är eventuella konsekvenser i vattendragen och en stram och strikt lagstiftning runt omkring tillämpning på vad man kan göra. Det är en av de frågor vi vill lösa med vår vattenplan helt enkelt. Det finns också natura-2000 område nedströms, i anslutning till gruvområdet. Vi behöver komma överens med de aktuella samebyarna också, inte i själva miljötillståndet men när det gäller markanvisningsfrågor.
Idag pågår det en miljöpåverkan från den gamla gruvan där det läcker ut zink och koppar. Pahtajoki som leder mot Rautasälven är påverkad.
– När vi startar upp verksamheten så försvinner de utsläppen. Vi samlar dem och jobbar med vattenhantering och reningsprocesser som gör att belastningen inte ökar under driften och förhoppningsvis kommer vi lägre. När vi är klar med projektet så kommer vi att göra en bättre efterbehandling än den som var.