Bron som ska lura renarna

En bro som inte ska se ut som en bro. Kiruna har fått den bredaste viltpassagen i Sverige, anpassad för renhjordar. Det är lösningen på att den nya järnvägssträckningen korsar renarnas flyttväg.

Foto: Åsa Junkka

KIRUNA2010-12-03 06:00
En 50 meter bred bro gjord av 1270 kubikmeter betong. Det är en ny del av flyttleden för samebyarna Leavas och Gabna. När den nya järnvägssträckningen skulle byggas rakt över flyttleden var trafikverket tvungna att hitta en lösning för hur renarna skulle ta sig förbi järnvägen.
Det blev en viltpassagebro anpassad för renhjordar.
- Det är den första i Sverige som är så här bred. Det är för att många renar ska kunna gå över den samtidigt, säger Jonny Bäck, projektledare på Trafikverket för den nya järnvägssträckningen.
Passagen stod klar i oktober för att samebyarna skulle kunna använda den när de flyttade renarna söderut under hösten. Men dåliga isar av mängderna snö som fallit gjorde att samebyn Leavas fick använda lastbilar till flytten i år.
- Viltpassagen ser bra ut, men vi vet inte hur den fungerar förrän den första renhjorden har använt den, säger Tor-Erik Huuva, Leavas sameby.
Björkar ska planteras
Ovanpå betongen i bron finns ett vegetationstäcke och den är byggd med flacka slänter för att få bort känslan av att det är en bro. Samebyarna har fått vara med och utforma den, men än är inte allt klart. Till sommaren ska lokala björkar planteras för att göra den så lik den vanliga vegetationen som möjligt.
- Vi ville att den skulle vara mycket bredare, för det kan ställa till problem när det renarna strövar fritt på våren. Men den ser bra ut för när vi ska flytta renarna samlade, säger Tor-Erik Huuva.
Innan bygget drog igång var området två kilometer brett för renarna. Det är nu minskat till 50 meter.
En av nio
- Vi har ett avtal med Trafikverket om att det ska bli en lösning som fungerar. Under våren får vi hålla ett öga på det här området och sedan kommer det riktiga testet till hösten, säger han.
Viltpassagen är en av de nio broarna som projektet med den nya järnvägssträckningen omfattar. Trafikverket bekostar viltpassagen och LKAB de andra. Med projektering, markarbeten och uppförande kostar bron ungefär 13,5 miljoner kronor.
- Det är roligt att få vara med om något sådant här. Det är det första synliga steget i stadsomvandlingen som innebär många olika spännande utmaningar, säger Jonny Bäck.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om