Det som främst kommer att behövas är många maskinförare.
– Vi ska hantera transport av malm, transport av sidoberg och sovringsavfall. Vi ska sköta vägunderhåll, göra mottagningar på tipp och hantering vid kross- och sovringsanläggning och ge gruvservice så det är ganska många kringtjänster men materialhanteringen är stor, säger BDX vd Ulrika Molander.
Har ni fått någon signal på att det finns lediga maskinförare som fått gå från exempelvis Northland resources?
– Vi har inte hunnit börja titta på det än. Det här ska vara igång höst, vinter år 2015 så vi har ju lite tid på oss att se över vad det är vi behöver. Men det vore naturligtvis väldigt roligt om det finns människor som blivit arbetslösa som kan hitta en anställning här, självklart, säger Ulrika Molander.
Men de kommer inte att börja rekrytera ännu.
– Jag skulle tro att det är vår HR-avdelning som får det värsta trycket. Än så länge har det varit lugnt men det lär börja ringa ganska snart, det är jag övertygad om säger BDX vd.
Man kommer både att använda sig av LKAB:s maskinpark och sin egen – för olika arbeten. Kontraktet sträcker sig till och med år 2020. Att en eventuell gruvdrift i Leveäniemi blir ytterligare försenad kommer inte att påverka BDX arbete i Mertainen.
– Det tror jag inte. Det är en helt separat upphandling, säger Ulrika Molander.