Barn- och elevombudet berömmer Kirunaskolor

Barn- och elevombudet Caroline Dyrefors Grufman är nu på besök i Kiruna. Värdegrundsfrågor och studiero stod på agendan när hon träffade elever i klass 6a och 6b på Raketskolan på torsdagen.

BESÖK. Barn- och elevombudet Caroline Dyrefors Grufman träffade igår elever i årskurs sex på Raketskolan.

BESÖK. Barn- och elevombudet Caroline Dyrefors Grufman träffade igår elever i årskurs sex på Raketskolan.

Foto: Hanna Dahlström

KIRUNA2015-09-03 21:32

Det är fjärde gången som Barn- och elevombudet, BEO, hälsar på i skolorna i Kiruna för att höra mer om Kirunaprojektet. Detta som handlar om värdegrundsarbete i och utanför klassrummet.

– Jag tycker att det är ett väldigt roligt projekt och som gör det tydligt hur man kan jobba med dessa frågor i praktiken, säger Caroline Dyrefors Grufman, BEO.

Klass 6a och 6b på Raketskolan tillhör den första årskullen elever som uppmärksammades för sitt arbete med Kirunaprojektet. Behnam Golmohammadi, resursperson för värderingsarbete inom elevhälsan, driver projektet tillsammans med elever och lärare sedan fyra år tillbaka.

– Det handlar om förebyggande arbete - att förebygga rasism, mobbning och att träna på att ha respekt för olikheter.

I projektet ingår tio lektioner på olika teman. En lektion fokuserar på omvärlden och eleverna får jobba med konfliktlösning genom samtal. Ett pass handlar om just studiero i skolan. Här utgår man från fem punkter som alltid står uppskrivna på tavlan - hänsyn, lyssna, jobba, samarbeta och följa regler.

– Det här med arbetsro kan vara väldigt abstrakt. Det här är ett sätt att göra det konkret. Varje dag reflekterar läraren och eleverna hur det gått med punkterna, säger Behnam Golmohammadi.

Cindy Ylipää Lindgren och Tindra Flygare går i klass 6b på Raketskolan och har nu i tre år utgått från de fem punkterna i klassrummet. Båda är överens om att det fungerar bra..

– Det blev lugnare i klassen efter att vi fick dem. Det blev som en rutin att man följde punkterna, säger Tindra Flygare.

– Folk har skött sig och följt reglerna. Jag tror inte att det hade varit likadant nu i sexan om vi inte hade haft dem, säger Cindy Ylipää Lindgren.

Läraren gör markeringar på tavlan under dagen, beroende på hur bra det går med arbetsron.

– Får vi en röd markering så får vi jobba mer med den punkten. Vi är lite sämre på att vara tysta i klassen, men bra på att följa regler, ta hänsyn och samarbeta, säger Tindra Flygare.

Båda uppskattade också torsdagens besök.

– Jag tycker det är coolt att det kommer en som jobbar för regeringen, för dem får man inte träffa så ofta, säger Tindra Flygare.

På fredagen kommer BEO att träffa elever på Svappavaara skola och på Sameskolan för att uppmärksamma deras arbete med studiero i klassrummet.

hanna.dahlstrom@nsd.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!