LKAB tvingat till mjukstart efter stoppet

Trots grönt ljus att köra malm längs Malmbanan har LKAB tvingats fortsätta lägga pellets på lager. "Vi har fortfarande inte kunnat få ut daglig produktion", säger LKAB:s Niklas Johansson.

Under vintern hindrades LKAB och annan godstrafik på Malmbanan av två urspårade malmtåg. De ekonomiska konsekvenserna för LKAB blev stora på kort sikt men även på lång sikt är gruvbolaget bekymrade om inte mer pengar skjuts till för att stärka Malmbanan.

Under vintern hindrades LKAB och annan godstrafik på Malmbanan av två urspårade malmtåg. De ekonomiska konsekvenserna för LKAB blev stora på kort sikt men även på lång sikt är gruvbolaget bekymrade om inte mer pengar skjuts till för att stärka Malmbanan.

Foto: LKAB

Kiruna2024-03-22 06:00

I torsdags var LKAB:s kommunikations- och klimatdirektör Niklas Johansson kallad till Riksdagens näringsutskott, tillsammans med finansdepartementet, för att svara på frågor om konsekvenserna för statliga LKAB efter vinterns urspårningar.

– Vi fick frågor om effekterna och hur vi ser på situationen framåt. Jag tryckte på att kapaciteten framåt är en jätteutmaning och att det måste till nya satsningar på banan, säger Johansson.

Sedan tidigare investerar Trafikverket 2,6 miljarder kronor i olika åtgärder fram till 2028 för att höja kapaciteten. Men LKAB menar att det inte är tillräckligt och Niklas Johansson sade till näringsutskottet att kapaciteten försvårar deras framtidsplaner.

– Hur ska vi kunna öka produktionen och bryta Per Geijer-fyndigheten med sällsynta jordartsmetaller om vi inte kan få ut vår dagliga produktion? 

undefined
LKAB:s kommunikationsdirektör Niklas Johansson har varit i näringsutskottet och svarat på frågor om hur urspårningarna påverkat det statliga gruvbolaget.

Sedan trafiken återupptogs på Malmbanan på kvällen 6 mars har LKAB inte haft möjlighet att köra fullt lastade tåg på grund av Trafikverkets bedömningar. 

– Trafikverket har bra koll på banan och gör löpande avsyningar, vilket är bra. De måste ju hålla säkerheten först.

De kör så många tåg som är möjligt, säger Johansson, men än så länge bara med cirka 80 procents last då banan just nu bara är säkrad för axeltryck om 25 ton.

– Att få köra med full last kommer göra mycket. Sedan öppningen har vi fortsatt att bygga lager trots att det bara är gods som går på banan och då är vi inte ens inne i banarbetsperioden ännu. Det säger en del om vilka kapacitetsproblem som finns.

LKAB och Trafikverket har sedan en tid tillbaka diskussioner kring effektivisering av underhåll och banarbete för att möjliggöra så mycket trafik som möjligt.

– Vi ser ju att Trafikverket verkligen vill hitta bra vägar framåt, men till näringsutskottet tryckte jag på att LKAB ser allvarligt på situationen. Det som finns i nationella planen för Trafikverket i dag kommer inte att räcka utan kommer att begränsa våra möjligheter. Det är kris på Malmbanan och ett hot både mot dagens verksamhet och våra framtida möjligheter, säger Niklas Johansson.

Gruvbolaget är beredda att skjuta till pengar genom höjda banavgifter om så behövs för att höja kapacitetet på Malmbanan.

– Vi fick den frågan i näringsutskottet också och vi är i ett läge där vi inte stänger några dörrar. Det viktiga är att vi får fungerande trafik framåt, säger Niklas Johansson.

undefined
Under vintern hindrades LKAB och annan godstrafik på Malmbanan av två urspårade malmtåg. De ekonomiska konsekvenserna för LKAB blev stora på kort sikt men även på lång sikt är gruvbolaget bekymrade om inte mer pengar skjuts till för att stärka Malmbanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!