Det är Northlands lastbilstransporter från gruvan i Kaunisvaara som skär rakt genom samebyns renbetesland, hela vägen från Junosuando till Svappavaara.
Det har oroat Gabna samebys ordförande Lars-Erik Kuhmunen en längre tid.
- Om gruvan når full kapacitet kommer det passera lastbilar var tredje minut, om man räknar båda vägarna. Den större trafikmängden kommer att påverkan renarnas förflyttningar mellan olika betesområden. Via avtalet med Trafikverket vill vi säkerställa att vi får en bra dialog och att vi kan påverka vår närings utveckling i Tornedalen och i andra områden, säger Kuhmunen.
Trängda från flera håll
- Samebyn är hårt trängd från olika håll, det är inte bara malmtransporterna. Det är stadsomvandlingen, järnvägssatsningar och gruvprojektet i Merttainen, bland annat, så det är en angelägen fråga. Vi hoppas bli ännu bättre på exempelvis viltstängsling och djurpåkörningsprevention, säger Torbjörn Berglund, markförhandlare på Trafikverket.
- Det finns många tuffa utmaningar i det här men vi är väldigt glada att alla inblandade valt dialog och samarbete. Samarbetet med Gabna ska ge oss bra beslutsunderlag för anpassnings- och kompensationsåtgärder gentemot rennäringen, säger Berglund vidare.