Arga kunder ringer Radiotjänst

Radiotjänst har sedan flera månader tillbaka börjat kräva tv-avgift även för datorinnehav.
Det statliga bolaget har dock inte informerat tillräckligt om de nya reglerna – enligt anställda på Radiotjänst. – Folk är väldigt förbannade och skriker och svär åt oss när vi påtalar vad som gäller. Jag förstår det, säger en anställd på Radiotjänst.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Kiruna2013-06-26 16:39

Sedan i början av mars i år tar Radiotjänst ut tv-avgift även för datorer och till och med om man så bara har ett modem.

Den anställde, som vill vara anonym, menar att man inte har informerat svenska folket om vad som gäller.

– Jag säger ingenting om att man tar betalt, men det är på sin plats att folk får veta vad som gäller. Om vägverket ändrar hastigheten på vägarna så informerar man om det. Radiotjänst rör 99 procent av befolkningen nu när det gäller tv, datorer, surfplattor och smarta mobiltelefoner. Då bör man få veta.

"Skriker, svär och slänger på luren"

Den anställde menar att Radiotjänst borde gått ut med en kampanj för att undvika missförstånd. – Det finns en kampanj där Kristian Luuk står och berättar om all program man kan se, men det sägs ingenting om att man måste betala.

Den anställde påpekar även försämrade arbetsförhållanden för de som ringer för att kräva avgiften. – Folk skriker, svär och slänger på luren. De undrar varför de inte fått information och jag förstår det. Jag upplever att vi lurar dem när vi frågar om de har internetuppkoppling - de svarar "ja, visst" och vi säger "då måste du betala tv-avgift".

Varför tror du att Radiotjänst inte har informerat?

– Jag tror de är ute efter att tjäna pengar. Vår kundstock har stigit i vädret som en raket det är väldigt många nya som nu måste betala. Jag har påtalat problemet för chefer men får bara kryptiska svar. Jag tror det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Johan Gernandt är informationschef på Radiotjänst och han är av motsatt åsikt.

– Att det skulle handla om att tjäna pengar vill jag direkt dementera. Då vill jag vända på det, vi skulle nog tagit in fler avgifter om vi hade gått ut med ett informationsbrev.

Så varför har ni inte det?

- Runt 20 januari var det en intensiv mediebevakning kring det här och den har intensifierats ett par gånger sedan dess. Bland annat nu senast när domen i Luleå föll. Vi har också haft ett större tryck på vår hemsida där vi publicerar frågor och svar kring de här frågorna. Vi har gjort bedömningen att det har kommit ut till medborgarna vad som gäller.

"Skyldighet att följa lagen"

Angående att anställda på Radiotjänst upplever irriterade kunder säger Gernandt att så har fallet varit i alla tider och att det inte alltid finns förståelse för avgiften.

– Nu drabbar den ju dessutom grupper som tidigare förmodligen inte har betalat. Men i de alla flesta fallen är det en bra och schysst dialog.

Han menar att radiotjänst är nöjda med hur de har nått ut dels via medier, dels via egna kanaler men tillägger:

– Man ska komma ihåg att medborgarna har en skyldighet att följa lagen även utan att myndigheter skriver brev om vad som gäller.

Flera domar avkunnades 26 juni i förvaltningsrätten i Luleå. Många hade överklagat att Radiotjänst tar ut tv-avgift för datoranvändande, men de fick avslag.Av domarna framgår att "tv-mottagare grundar avgiftsskyldighet, men definitionen av vad som är en tv-mottagare är teknikneutralt och följer utvecklingen".Därmed slog domstolen fast att de som ser tv via internet är skyldiga att betala tv-avgift. Eftersom en dator anses vara en teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning så är man skyldig att betala även genom att inneha en dator. Sedan många tv-kanaler börjat sända sina program på nätet gäller avgiftsplikten, utöver datorer, även surfplattor och smarta mobiltelefoner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om