För 20 gången i ordningen röstade kirunaborna fram Årets Kirunabo. Utav de 1438 röstande var det 578 (40,2 procent) som lades på Sven-Erik Fjellborg, som blivit en konstant närvaro i längdspåren runt Kiruna sedan han tog över spårprepareringen i Kiruna inför vintern 2016. Sedan dess har det blivit många sena kvällar och tidiga mornar.
– När det gäller Lompis (Lombolo) så vill jag helst starta efter klockan 22 så att det ska få hela natten på sig att frysa. Det har hänt att jag början köra 02, men då är jag orolig att jag väcker någon. Ibland börjar kör jag mellan 04 och 06, det är mer humant, säger Sven-Erik Fjellborg.
Sover det gör han när han inte kör pistmaskinen. Att spåren kring just Lombolo har blivit populära märk tydligt berättar Sven-Erik Fjellborg.
– Jag har prioriterat upp Lompis faktiskt, där har åkningen ökat enormt från ifjol (läs: 2016) när jag började.
I samband med att han tog över spåren startade han en Facebook-grupp, FJB Entreprenad AB, där han lägger ut uppdateringar om väder, spårens bärighet och liknande.
– Och jag har fått så mycket respons!
Hemligheten bakom den ökade kvaliteten på spåren ligger i noggrannheten. Sven-Erik Fjellborg kör inte pistmaskinen snabbare än åtta kilometer i timmen om han kan undvika det.
– Då kör jag Lompis på två timmar och är det mer snö så kör jag ännu saktare. Det blir inte bra om du kör fort.
Bakgrunden till att Sven-Erik Fjellborg tog över prepareringen ligger i att han hade en idé om att man kunde lägga spår ännu tidigare än vad som gjordes. Redan i oktober i fjol ordnade han de första spåren.
Nu har han två idéer som han tror skulle förändra åkningen dramatiskt för Kirunaborna och en går ut på att lägga asfalt över hela elljusslingan kring Matojärvi.
– Men om vi hade en rejäl rullskidbana så skulle det gå ännu tidigare. Det har funnits prat om det, för ett par år sedan var det tal om att göra en 3,5 kilometersbana på Matojärvi.
– Men jag säger att det skulle inte kosta mycket mer att göra hela elljusspåret till en rullskidbana.
Det skulle göra att man kunde lägga bättre spår ännu tidigare och göra Kiruna till en mer attraktiv kommun för landslagsåkare, men också göra det mer tillgängligt för motionärer, menar Sven-Erik Fjellborg.
Den andra idén är att öppna upp 15 kilometersspåret, det så kallade "Hund15", som varit stängt i åtminstone ett och ett halvt decennium.
– Mitt favoritspår är Hundspåret, tiokilometersslingan, därför att det är det varmaste spåret, säger Sven-Erik Fjellborg.
Samma förutsättningar gäller för femtonkilometersslingan som Sven-Erik Fjellborg menar är bland den varmaste spårslingan kring Kiruna.
– Den ligger skyddat bakom Luossavaara, det vore fantastiskt att kunna öppna upp det spåret igen.
Sven-Erik Fjellborg ser slutet på sin tid som spårläggare och tror inte att han lagt ribban för högt.
– Det börjar märkas nu att det tar på krafterna. Men jag är säker på att det finns någon som kan och vill ta över.
I framtidsplanerna för den 67-årige Fjellborg, som har 45 (minst!) mästerskapsmedaljer från sin tid som draghundförare finns ännu ett Vasalopp.
– Jag har tänk att jag ska åka ett i långsam takt, att njuta av startavgiftsprivilegierna. Jag har hört att det ska finnas buljong och mackor vid kontrollerna, det har man ju aldrig hunnit med tidigare.
Övriga kandidaterna till årets Kirunabo var krögarna Johan Lans och Johan Stålnacke, forskaren Gabriella Stenberg Weiser, kultursekreteraren Lennart Lantto, barnboksförfattaren Carina Kero Esberg samt Kicki Timander som gett ungdomar och nyanlända en arena på teatergolvet.