Fördelen är enligt LKAB, att det räcker med att dra igenom borren en enda gång, vilket innebär att breddning och skrotningsarbete (knacka bort lösa stenar efter borrning) inte behöver utföras i schaktet.
– Arbetsmiljön förbättras eftersom det kan leda till att vi inte behöver ha medarbetare arbetandes i själva schaktet.
– Detta är dock på försök och vi hoppas det går väl och att metoden är applicerbar i Kirunagruvan, säger Fredrik Björkenwall, kommunikatör på LKAB.
Borren har en dragkraft på 630 ton och en diameter på 6,6 meter, till skillnad från en vanlig typ av borr med cirka 2,2 meters diameter och som genererar en fjärdedel så mycket. Borrkronan i sig väger 46 ton.
Borren används just nu i ett försöksprojekt där man borrar ett 250 meter långt skipsschakt, vilket är utrymmet gruvhissar använder när malmen transporteras från underjord till sovringen ovan jord.
– Blir projektet lyckat kommer borren börja användas för att driva bolagets underjordschakt. Förhoppningsvis är det här är framtiden, säger Jonas Bjurholt, projektledare.