I fikarummet på företaget Elkoll i Kiruna sitter det folk från hela länet. Kirunaborna är i minoritet – bara ett par stycken av de sju-åtta kaffepausande elektrikerna bor i stan.
Många av dem kommer från just Haparanda.
– Jag har flickvän och hus i Haparanda, men där finns inget jobb för mig. Dessutom tjänar jag mycket bättre här, säger Mikael Bäckström.
I fem år har han pendlat till Kiruna. Han jobbar ”sju-sju”, som många andra. Det innebär sju dagar med tolvtimmarspass på jobbet, ofta under jord, sedan sju lediga.
– Nästan alla jag känner i Haparanda är resande, folk jobbar lite överallt. Själv trivs jag bra med det, säger Mikael Bäckström.
Vad tycker din flickvän?
– Hon frågar hur länge jag tänkt hålla på med det. Men jag lovar ingenting. Det ger nästan 10 000 extra per månad i handen, klart det är bra, säger Mikael Bäckström.
Att flytta till Kiruna ”på riktigt” har han inga planer på.
– Nej, då skulle jag väl få jobba varje dag, jag trivs så bra med ledigveckorna. När jag jobbar 12 timmars skift så hinner jag inte med annat än jobb heller. Men jag kan ju inte säga att det är dåligt att bo här heller när jag inte provat, säger Mikael Bäckström.
På arbetsveckorna delar han en enrummare med andra pendlande kollegor. Det blir ganska spartant. Och efter skiftet är det inte mycket tid över.
– Man käkar och kollar på TV, sen är det bara lägga sig. Jag brukar träna lite också, säger Mikael Bäckström.
Enligt siffror från myndigheten Trafikanalys från 2010 bor drygt var tionde arbetare i Kiruna i en annan kommun. För gruvbranschen var andelen pendlare ännu högre – var fjärde anställd pendlade till Kiruna när undersökningen gjordes.
Även om siffrorna är lägre i dag - LKAB:s projekt med den nya huvudnivån är klart - så lär de öka framöver när ”nya Kiruna” ska byggas. Kommunen menar att de lärt sig en läxa.
– Det får inte bli som under bygget av KUJ1365, att företag köpte upp allt som fanns på marknaden. En viss arbetspendling får vi acceptera. Just nu tittar vi på platser som kan vara lämpliga för nya entreprenörsboenden, säger Peter Niemi, kommunchef.
Är inte det att kapitulera för pendlingen?
– Absolut inte. Ambitionen är att vi ska växa, vilket vi också gör. Men byggföretagen själva signalerar att det är extremt mycket som ska hända på kort tid, så vi måste ta höjd för det, säger Peter Niemi.